مقالات

4روش طلایی برای شستن فرش و موکت در خانه

4روش طلایی برای شستن فرش و موکت در خانه 1

برای شستن فرش در خانه نباید بیش از اندازه از شوینده استفاده کنید. بسیاری از افراد تصور می کنند هر چه بیشتر از شوینده استفاده کنند فرشها تمیز تر می شود؛ چنین کاری فقط شستن فرشها را از روی فرش سخت تر می کند.  حتی اگر کف اضافی فرش پاک نشود، فرش سریع تر پوسیده می شود و پس از خشک شدن گرد و غبار بشتری بر روی آن می نشیند و کثیف می شود. اگر می خواهید خودتان در منزل فرش را بشویید که از هر نظر مطمئن باشید، بهتر است که 4 روش طلایی برای شستن فرش و موکت در خانه که در این مقاله از سایت هایپرکارپت را به شما یادآوری می کنیم را به کار بگیرید تا فرش شما آسیبی نبیند و زیبایی و سلامت خود را در طولانی مدت حفظ کند.

4روش طلایی برای شستن فرش و موکت در خانه

فرش یکی از اسباب منزل است که معمولا خیلی زود چرک و کثیف می‌شود زیرا وسیله‌ای دم‌دستی است و در طول روز از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل خانم‌ها بر روی فرش‌هایشان حساسیت بیشتری دارند. اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید هرچند ماه یک‌بار فرشتان را بشویید تا همیشه برق بزند، لطفا دست نگه دارید. شستشوی زودهنگام فرش باعث آسیب‌های جدی به آن می‌شود.

در اینجا ما سعی داریم نکاتی را یک زن خانه‌دار برای نگهداری و شستشوی هرچه بهتر فرش خود باید بداند، به شما بگوییم. نکته اولی که شما باید همیشه به آن توجه داشته باشید این است که تمیز نگه‌داشتن فرش باید اولویت شما باشد. بهتر است در حفظ پاکیزگی فرش تلاش کنید تا اینکه فرش را بدون هیچ ملاحظه‌ای کثیف کنید و به دنبال راه‌های شستشوی آن باشید.

خیلی از زنان خانه‌دار از روفرشی برای حفظ پاکیزگی فرش استفاده می‌کنند. روفرشی‌ها معمولا به‌راحتی شسته می‌شوند و دردسرهای شستن فرش را ندارند. اگر دوست ندارید که از روفرشی استفاده کنید، راه‌های دیگری هم هست. بهتر است با جوراب و پای کثیف بر روی فرش راه نروید و پس از ورود به منزل ابتدا پاهایتان را بشویید. اگر بچه کم سن و سال دارید حتما قبل از هر کاری اول یک پارچه پهن کنید و بعد اجازه دهید کودکتان کار دلخواهش را انجام دهد.

شستن فرش در خانه با چند راهکار ساده و اساسی

افرادی که می‌خواهند خود را از دردسرهای شستشوی فرش در خانه نجات دهند، این کار را به یک قالی‌شویی مطمئن می‌سپارند. اما کسانی که دوست دارند این کار را خودشان در منزل انجام دهند باید نکاتی را بدانند. قبل از شروع فرایند شستشو حتما فرش را با جاروبرقی جارو بزنید. فرش باید تا جایی که ممکن است، از گردوخاک و آشغال تمیز شود. اگر فرش جارو نشود گردوخاک آن جذب الیاف می‌شود و به‌اصطلاح چرک مرده می‌شود.
بعد از یک جاروی حسابی، مشخص کنید که با چه روش و موادی می‌خواهید فرش را بشویید. افراد زیادی هستند که از روش شستن فرش در خانه با شامپو فرش استفاده می‌کنند. اما این تنها راه چاره نیست. مواد طبیعی و شیمیایی دیگری نیز هستند که می‌توان از آن‌ها برای این امر کمک گرفت. علاوه بر آن، باید به جنس، نوع، رنگ و سایر مشخصه‌های فرش توجه شود. مواد انتخابی شما باید متناسب با فرش موردنظر باشد.

شستن فرش در خانه با شامپو فرش یکی از روش‌های تمیز کردن خانگی فرش است. در ابتدا تأکید می‌کنیم که فرش باید قبل از هر شستشویی به‌خوبی جارو شود. پس‌ازآن، نکات نوشته‌شده بر روی شامپو فرش را مطالعه کنید و طبق دستور عمل کنید. معمولا شامپوها به این شکل استفاده می‌شوند که در ابتدا باید مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کنید تا کف کند.سپس اسفنج نرم یا یک دستمال لطیف و نرم را آماده کنید. دستمال را به محلول شامپو آغشته کرده و سپس بر روی قسمت‌های کثیف فرش بکشید. حتما دستمال را در جهت خواب فرش بکشید و از حرکت‌های ملایم استفاده کنید.
پس‌ازآن بهتر است کف شامپو چنددقیقه‌ای بر فرش بماند تا آلودگی‌ها را در خود حل کند. روش شستن فرش در خانه با شامپو فرش آسان‌ترین راه برای تمیز کردن فرش‌های منزلتان است. زیرا به فضای بزرگ و آب‌پاشی زیاد نیاز ندارد. پس از چنددقیقه‌ای می‌توانید روی محل موردنظر را که با شامپو شسته‌اید، جارو بکشید.

آموزش شستن فرش و موکت در خانه

شستن فرش در خانه با چند راهکار اساسی

علاوه بر شامپو فرش شما می‌توانید از مواد دیگری نیز استفاده کنید. برای آگاهی از بهترین مواد شوینده برای شستن فرش به ادامه مطالب توجه کنید.
جوش‌شیرین و سرکه مواد طبیعی هستند که معمولا برای جرم‌گیری سطوح و کارهای دیگر مورداستفاده خانم‌های خانه‌دار قرار می‌گیرد. در اینجا نیز می‌توان به کمک جوش‌شیرین و سرکه طبیعی خانگی آلودگی‌ها را از فرش پاک کرد. به این صورت که مقداری جوش‌شیرین بر روی قسمت‌های کثیف شده فرش ریخته و بعد از دقایقی آن را با محول آب و سرکه پاک کنید. مقداری سرکه به‌اندازه ته استکان سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و از آن برای پاک کردن جوش‌شیرین استفاده کنید.

با استفاده از سرکه می‌توانید محلول دیگری برای شستن فرش در خانه استفاده کنید. مقداری مایع ظرف‌شویی را با نصف استکان سرکه و نصف استکان آمونیاک در یک لیوان آب مخلوط کنید تا محلول یکدست تهیه شود. دستمال لطیفی را به این محلول آغشته کرده و به‌آرامی با حرکاتی ملایم بر روی کثیفی‌ها بکشید.

به همین روش سرکه سفید، چند قطره وایتکس و چند قطره مایع ظرف‌شویی نیز برای شستن فرش کارساز است. اما قبل از شستن فرش با مواد دست‌ساز حتما آن را بر قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید و بعدازآن استفاده کنید. شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های فرشتان و نوع لکه‌های آن بهترین مواد شوینده برای شستن فرش منزلتان را انتخاب کنید.

شستن فرش‌های رنگ روشن

آموزش شستن فرش و موکت در خانه

معمولا حساسیت بیشتری متوجه فرش‌هایی با رنگ روشن است. این فرش‌ها علاوه بر جلوه زیبایی که دارند، در اثر بی‌احتیاطی زود کثیف می‌شوند و کثیفی‌های آن خیلی به چشم می‌خورد.شستن آن نیز در خانه دقت زیادی می‌طلبد. در ابتدا توجه کنید که این فرش به‌تنهایی و دور از فرش‌های رنگی شسته شود. زیرا ممکن است در اثر پس دادن رنگ سایر فرش‌ها، فرش سفیدتان نیز رنگی شود. برای آگاهی از روش شستن فرش کرمی باید بگوییم که بسته به ویژگی‌های فرشتان، روش‌های ذکرشده قبلی را می‌توانید به کار ببرید. اما قبل از آن موهای روی فرش را جمع کنید و قبل از شستن آن را جارو کنید. پس‌ازآن دستمالی را نمدار کرده و بر روی فرش کرمی رنگتان بکشید تا متوجه شوید که آیا الیاف آ« رنگ پس می‌دهند یا خیر. اگر دستمال تغییر رنگ نداشت با خیال راحت به کارتان ادامه دهید.

قبل از پرداختن به روش شستن فرش کرمی ابتدا نوع لکه را مشخص کنید. چراکه از بین بردن لکه‌ها به نوع آن بستگی دارد. برای مثال لکه‌های چربی به‌راحتی با محلول آب گرم و صابون حذف می‌شوند. بعضی از افراد فکر می‌کنند چون فرش رنگ روشنی دارند می‌توانند از مایع سفیدکننده یا وایتکس استفاده کنند. این روش شستن فرش کرمی با مواد سفیدکننده اشتباه است. چون بسیاری از طرح‌های فرش ممکن است خراب شوند و از بین بروند.


سخن آخر


لکه‌هایی که از مواد محلول در آب بر فرش کرمی رنگ ایجادشده‌اند با سرکه سفید از بین می‌روند. مواد محلول در آب مثل آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌ها، مواد لبنی و… است. مقدار کمی از سرکه سفید را با چند قطره مایع ظرف‌شویی و مقدار بیشتری آب مخلوط کنید و با فرچه یا دستمال بر روی فرش بکشید و بعد با دستمال تمیز محل موردنظر را برای آخرین بار تمیز کنید. اگر مایلید که از روش شستن فرش کرمی در خانه استفاده کنید نهایت دقت خود را به کار ببرید و با انتخاب بهترین مواد شوینده برای فرش، این کار را به‌درستی و با اطمینان خاطر انجام دهید. تأکید می‌کنیم که نوع لکه، قدمت لکه و ویژگی‌های فرش مواردی هستند که باید قبل از شستشو به آن توجه کنید تا مانع آسیب‌های احتمالی شوید. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرش هایپرکارپت سعی کردیم تا بهترین راهکار را برای شستن فرش در خانه به شما معرفی کنیم. اما برای از بین بردن جای لک و کثیفی ها می توانید از اسپری لکه بر قوی استفاده کنید و معجزه آن را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *