مقالات

قدیمی ترین فرش جهان (قدیمی ترین فرش کشف شده در جهان)

قدیمی ترین فرش جهان، فرش پازیریک

قدیمی ترین فرش جهان، فرش پازیریک است که قطعا این نام به گوش کسانی که به قالی بافی و فرش سنتی علاقه دارند خورده است. فرش پازیریک نماد تاریخ و هنر قالی بافی است که با کشف آن در کشور روسیه بسیاری از ابهامات موجود درمورد قدمت این هنر مشخص شد. اما باز هم سوالات بسیاری در رابطه با این قالی قدیمی وجود دارد؛ از جمله این ویژگی های فرش پازیریک چیست؟ آیا این فرش ایرانی است و الان در کجا نگهداری می شود. اینها یکسری از سوالاتی است ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد و ما در این مقاله از فروشگاه فرش ماشینی هایپرکارپت به آن پاسخ می دهیم.

قدیمی ترین فرش جهان

این فرش متعلق به دوره هخامنشیان در ایران است و بیش از 2400 سال قدمت دارد. این فرش حدود هفتاد سال پیش در مجموعه پازیریک نزدیک سیبری کشف شد و اکنون در ارمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می شود.

فرش پازیریک قدیمی ترین فرش جهان است که در سال 1328 (۱۹۴۹) توسط باستان شناس روسی سرگی رودنکو در دره پازیریک به همراه اشیای باستانی دیگر در مقبره یخ زده یکی از فرمانروایان سکاها کشف شد. دره پازیریک دره ای کوچک در قسمت شمالی رشته کوه آلتای در قسمت جنوبی سیبری مرکزی و 79 کیلومتری مرز با مغولستان است.

سرگی رودنکو کاشف این فرش پس از بررسی ساختار فرش و نقوش آن متوجه شباهت نقوش این فرش با نقش برجسته های تخت جمشید شد.  اکثر محققان بر این باورند که این فرش از ماد ها یا پارت ها بافته شده است.

با این حال، نظریه های مختلفی در مورد تاریخچه واقعی این فرش ارائه شده است. برخی از محققین پازیریک را به مادها و اشکانیان نسبت می دهند و در مورد تاریخ دقیق فرش نظریات متفاوتی ارائه می دهند، اما هنوز دقیقتر این است که پازیریک متعلق به سکاها بوده، آنها دامدار بوده و این فرش را با پشم گاو ساخته اند.

دانشمندان بر این باورند که این فرش با گستره تولید به احتمال زیاد متعلق به ارمنستان امروزی یا نواحی شمالی ایران است.

جنیهاسکو  در مورد محل قالی پازیریک بسیار مشکوک است، از یک سو، با توجه به اینکه نقوش بافته شده در قالی پازیریک مشابه نقش سایر اشیاء به دست آمده از همان منطقه است، ممکن است محل قالی نیز باشد. همان مکانی است که در آن کشف شد.

از سوی دیگر، ممکن است این فرش در نقطه غربی تری بافته شده باشد، زیرا عناصر آشوری و هخامنشی در آن مشهود است و از سوی دیگر شباهتی بین ترکیب فرش و نقوش سنگی تخت جمشید وجود دارد. . علی حسوری با انتقاد از این دیدگاه اظهار داشت: هسکو با توجه به کمبود اسناد، پازیریک را از یونان به چین تقسیم کرد به طوری که نه اروپایی ها، نه چینی ها، نه مغول ها، نه مردم آسیای میانه و نه مردم بین النهرین و ایران. ناراضی خواهد بود دیوید استروناخ معتقد است که اگرچه تمام نقوش پازیریک ایرانی است، اما ممکن است قالی بافان خورو فرش را از قالی های مشابه ایرانی بافته باشند.

جیمز اوپی، کارشناس مشهور فرش نیز معتقد است که فرش پازیریک کار کوچ نشینان صحرای سکاها است. کوروش پرم در پاسخ به این ادعا معتقد است که تصور وجود گره های دست بافته و عشایری که در هزاره اول پیش از میلاد به این درجه از کمال و جدیت رسیده اند، دشوار است. مطمئناً این امر در مورد قالی‌های ایلیاتی از مناطق نزدیک‌تر به مراکز قالی‌بافی شهری بیشتر از فرش‌هایی که گمان می‌رود در این صحرای یخ زده دور بافته شده‌اند، صدق می‌کند.

فرش پازیریک چیست؟

قدیمی ترین فرش جهان (قدیمی ترین فرش کشف شده در جهان) 2

فرش پازیریک قدیمی ترین فرش جهان است که نقوش آن در طول زمان دست نخورده باقی مانده است. البته فرش های زیادی در تمدن های سومر، بابل و بین النهرین یافت شده که قدمت آن ها بیشتر از این قالی است، اما این فرش قدیمی ترین قالی است که نقوش آن به خوبی حفظ شده و آسیب کمی دیده است. این مقاله به معرفی کامل فرش پازیریک می پردازد که توجه شما را به آن جلب می کنم.

فرش پازیریک کجا کشف شد؟

پازیریک فرشی است ۲۵۰۰ ساله که در جنوب سیبری مرکزی و نزدیک مرز مغولستان توسط باستان‌شناس روسی سرگی رودنکو و گروهش کشف شد. ارتفاع این کوه از سطح دریا 1500 متر است و در بیشتر ایام سال پوشیده از یخ است. نام پازیریک این قالی از منطقه پازیریک محل کشف آن گرفته شده است.

رودنکو پنج مقبره بزرگ و نه مقبره کوچک متعلق به پادشاهان سکاها را در دره پازیریک کشف کرد. فرش پازیریک به دلیل سرما و یخبندان تا به امروز حفظ شده و آسیب کمی دیده است. این فرش در کنار مقبره زنی که به نظر می رسد به دلیل روسری طلایی شده، جواهرات و لوازم فراوان و خالکوبی روی بدنش متعلق به خانواده سلطنتی بوده، کشف شده است. فرش پازیریک همراه با سایر اشیاء باستانی شناخته شده مانند گلدان چوبی، مومیایی در حال اجرا، پیکره اسب سواری به همراه آثار دیگر، در مقبره یخ زده یکی از فرمانروایان تورانی سکایی کشف شد.

آیا فرش پازیریک ایرانی است؟

تا الان درمورد اصالت قدیمی ترین فرش دنیا بحث بوده است. پیش از اینکه بخواهیم درمورد خواستگاه اصلی این فرش صحبت کنیم. باید به نکته مهمی اشاره کنیم و آن هم این است که نسبت دادن فرشی که 2500 سال از بافت آن می گذرد و در کوهستان های سیبری کشف شده است، به منطقه خاصی کمی سخت و بر اساس حدس و گمان است و نمی توان هیچ نظر 100 درصدی درمورد آن بیان کرد.

فرش پازیریک چه ویژگی هایی دارد؟

قدیمی ترین فرش جهان (قدیمی ترین فرش کشف شده در جهان) 4

اگر پازیریک را به عنوان قدیمی ترین فرش ایرانی بپذیریم، تاریخچه قالی سازی در ایران به 500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. بیش از 2 هزار سال پیش البته شواهدی از اولین فرش ایرانی نوشته شده در کتب چینی که مربوط به دوره ساسانی است وجود دارد.

بر اساس اطلاعات سایت تخصصی فرش بین المللی ایران، قدیمی ترین فرش جهان، فرش پازیریک، اثری تماما ایرانی از هخامنشیان است که هم اکنون در موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود.

نقوش قالی پازیریک از لبه تا مرکز شامل نقوش موجودات اساطیری ایرانی است که در ردیف بعدی به 28 سوار می رسد که خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت می کنند و دارند. صورت های ایرانی و دم اسب هایشان بافته شده است (بستن دم اسب در زمان جنگ رایج است) وجود داشته است).

پشت سر سواران ردیفی از طرح های مربعی دیده می شود که در قالی بافی به هشت تیغه معروف است. پس از رقم هشت ها به گوزن زرد رنگارنگ ایرانی با شاخ های پهن می رسیم که برخلاف جهت سواران (در جهت عقربه های ساعت) حرکت می کنند. پس از آهو، نقوش موجودات اساطیری دوباره به چشم می خورد. در نهایت 24 طرح با هشت تیغه در مرکز فرش دیده می شود. تمام نقوش با جزئیات و جزئیات به شیوه ای مثال زدنی طراحی شده اند.

همچنین سبک کار (گره) شبیه قالی بافی ایرانی است. استفاده از رنگ های مختلف و تقارن آنها نشان می دهد که این فرش در یک کارگاه مجهز و بر اساس نقش و نگار دقیق بافته شده است. جالب اینجاست که در قاب های بالایی آن نمادهای ایکس مانند دیده می شود که در واقع نشان دهنده درفش کاویانی یا پرچم کاوه است که در دوره ساسانی و اشکانی به مهم ترین پرچم ایران تبدیل شده است.

نتیجه گیری

فرش پازیریک، یکی از قدیمی ترین فرش های جهان است که در حدود 2500 سال پیش بافته شده است. البته هنوز هم نمی توان با قاطعیت گفت که این فرش متعلق به چه کشوری است. وجود نشان ها و المان های ایرانی در آن، نشان می دهد که این فرش ایرانی است. اما در حال حاضر قالی پازیریک در کشور روسیه و در شهر سن پترزبورگ در موزه آرمیتاژ نگهداری می شود. قالی پازیریک در ابتدای پیدایش، به دلیل ارتباط مستقیم با رطوبت، پوسیدگی بالایی دارد که توسط کارشناسان و متخصصان ترمیم شده است. در پایان باید تاکید داشت که هیچ نظر قطعی نمی توان در رابطه با این فرش ارائه داد.

3 دیدگاه برای “قدیمی ترین فرش جهان (قدیمی ترین فرش کشف شده در جهان)

  1. ممد طاها گفت:

    ❤عالی و کامل

  2. ناشناس گفت:

    متن جالبی بودش
    خیلی ممنون😊

  3. زهرا گفت:

    خیلی خوب و عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *