مقالات

مشکلات فرش گل برجسته + تمام معایب و مزایا | معایب فرش گل برجسته | فرش گل برجسته خوبه؟

مشکلات فرش گل برجسته + تمام معایب و مزایا | معایب فرش گل برجسته | فرش گل برجسته خوبه؟ 1

یکی از انواع فرش هایی که در ایران و جهان طرفداران زیادی دارد، فرش طرح برجسته یا گل برجسته است. به نظر شما آیا فرش گل برجسته خوبه یا خیر؟در این مقاله میخواهیم تمامی معیار ها و مشکلات فرش گل برجسته بگوییم ، و معایب فرش گل برجسته، قیمت فرش گل برجسته و برای چه مکان هایی مناسب هست، مقاله زیر را به فرش برجسته اختصاص داده ایم و با هم به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا این نوع فرش بهترین انتخاب برای خانه شما است یا خیر.

 فرش گل برجسته با طریقه خاصی بافته میشود در روش بافت این فرش ها به این صورت است که در قسمت هایی که بافنده و طراح  تمایل دارند به آن توجه بیشتری شود آن قسمت از فرش را برجسته میکنند و به همین دلیل بهتر دیده می شود. مقاله زیر را به فرش گل برجسته اختصاص داده ایم و با هم به بررسی مزایا و معایب فرش گل برجسته می پردازیم.

مشکلات فرش گل برجسته

در مورد صنایع دستی کشورمان بدون اشاره به فرش ایرانی جای صحبت کردن نیست. شهرهای مختلف کشورمان به دلیل توانایی در تولید فرش دستباف، فرش ماشینی و فرش های نفیس گل برجسته در سطح بین المللی شناخته شده هستند. فرش نقش مهمی در زندگی اکثر خانواده‌های ایرانی دارد و بسیاری از مردم از آن برای جان بخشیدن به خانه‌های خود استفاده می‌کنند.

یکی از انواع فرش هایی که در ایران و جهان طرفداران زیادی دارد، فرش برجسته یا فرش گل برجسته است. روش بافت این فرش ها به این صورت است که در قسمت هایی که بافنده تمایل داشت به آن توجه بیشتری کند ضخامت فرش بیشتر است و به همین دلیل بهتر دیده می شود.

بخوانید :چرا فرش های جدید نازک هستند + بهترین توضیح در مورد فرش های نازک | فرش نازک بهتره یا ضخیم

تاریخچه فرش گل برجسته

اولین جرقه  در تولید فرش های رنگارنگ خارق العاده  برجسته در شهر اصفهان به دست استاد علی خدادادی افتاد. علی خدادادی بافت این نوع فرش را از سال 1356 آغاز کرد و حاصل تلاش ده ساله این هنرمند اصفهانی، فرشی به نام بستان بود. فرش بستان و آثار هنرمندان دیگر کشورمان تولیدکنندگان فرش ماشینی را مجبور به تولید انبوه این نوع فرش کرد و بدین ترتیب فرش گل برجسته وارد عرصه فرش ماشینی شد.

فرش با گل های برجسته چگونه بافته می شود؟

قبل از توضیح مزایا و معایب این نوع فرش، لازم است نحوه بافت فرش گل برجسته توضیح داده شود. آنچه فرش ایرانی را از بسیاری از فرش های دنیا متمایز می کند، مهارت و خلاقیت منحصر به فرد قالی بافان ایرانی است. هنرمندان کشورمان که در زمینه تولید فرش فعالیت می کنند با ابتکارات متنوع در بافتنی و استفاده از ساختارهای هندسی مختلف در فرش، توانسته اند فرش های برجسته استثنایی ببافند.

کارخانه های فرش ماشینی نیز برای تولید انبوه فرش گل برجسته از ماشین آلات خاصی استفاده نمی کنند. بلکه با استفاده از الیاف مختلف به این تفاوت سطوح دست می یابند و فرش ماشینی را با گل های برجسته به بازار عرضه می کنند.در واقع از دو نوع الیاف استفاده میکنند یکی عایق حرارتی است که برجسته میشود یکی از الیاف ها واکنش به حرارت نشون میدهد و زمینه فرش گل برجسته میشود.

در اصل وقتی فرش بافته شد به آهار تکمیل انتقال پیدا میکند بعد آن جا با حرارت های استاندراد به فرش، فرش را گل برجسته میکند.

حال که با نحوه ساخت فرش گلدار آشنا شدید، به سراغ مزایا و معایب این نوع فرش می رویم.

مشکلات فرش گل برجسته + تمام معایب و مزایا | معایب فرش گل برجسته | فرش گل برجسته خوبه؟ 4

مزایای فرش گل برجسته

زیبایی و ظرافت منحصر به فرد: مهمترین مزیت یک فرش برجسته منحصر به فرد، زیبایی و ظرافت بی پایان آن است. فرش های گل برجسته به قدری جذاب هستند که از آنها به عنوان تزیئنی هم استفاده می شود، و آدم نمیخواهد پا روش بگذارد.

تراکم گره بالا: هم فرش دستبافت و هم فرش ماشینی تراکم گره بالایی دارند و به همین دلیل نرم تر از فرش های کم تراکم هستند. معمولا فرش ماشینی گل برجسته 1200 شانه هست که شباهت زیادی به فرش های گلدار برجسته دست بافت دارد.

ماندگاری بالای فرش گل برجسته: الیاف به کار رفته در این فرش ها مانند اکثر انواع فرش دستباف ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و پس از شستشو و به مرور زمان ظاهر خود را از دست نمی دهد.

تنوع زیاد فرش های برجسته ماشینی: استفاده از الیاف مختلف و باز بودن دست طراح در ایده پردازی این فرش ها، تنوع فرش های گل برجسته ماشینی را بسیار زیاد کرده است. امکان ندارد رنگ، طرح و اندازه این نوع فرش ها را جستجو کنید و نتوانید محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب پیدا کنید.شما میتوانید هر نوع فرش برجسته ای که بخواهید از فروشگاه هایپر کارپت خرید کنید.

بخوانید:تفاوت فرش 1500 شانه با 1200 شانه +صفر تا صد | تفاوت فرش ۱۲۰۰ شانه با ۷۰۰ شانه

معایب فرش گل برجسته

هزینه بالا و نگهداری فرش گل برجسته: هزینه این نوع فرش بسیار بالاست و به همین دلیل نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه دارد. این باعث می شود که در مکان های پرتردد استفاده از آن غیرممکن شود و مجبور شوید فرش را در محلی که روزانه استفاده نمی شود پهن کنید.منظور اینکه این نوع فرش ها مناسب پذیرایی و خانه های دارای مبل هست که جلوه ی خاصی به منزلتان میدهد.

در بازار فرش ماشینی گل برجسته گزینه های بی کیفیت زیادی وجود دارد: به دلیل استقبال زیاد از این نوع فرش، شرکت های مختلفی این محصول را روانه بازار کرده اند و برخی از آنها برای پایین نگه داشتن قیمت از الیاف بی کیفیت استفاده می کنند.

بنابراین، اگر هنگام خرید فرش توجه کافی نداشته باشید یا تجربه ای در شناخت کیفیت و بی کیفیتی فرش ندارید، می توانید فرشی بخرید که پس از اولین شستشو، برآمدگی گل ها در آن ظاهر شود، ناپدید می شوند، و زشت می شوند.پس میتوانید از فروشگاهی مطمئن خرید کنید که 20 سال سابقه فروش فرش ماشینی داشته است.فرش هایپر کارپت دارای انواع فرش برجسته و ساده هست که قیمت درب کارخانه میدهد و شما میتوانید از محصولات وارد فروشگاه شوید.

مشکلات فرش گل برجسته

سختی تمیز کردن فرش ماشینی گل برجسته: اگر الیاف فرش خوب نباشد، تمیز کردن قسمت های برجسته فرش بسیار مشکل می شود و گرد و غبار و زباله در آن باقی می ماند. بنابراین یا باید مطمئن شوید که فرشی که خریداری می کنید از الیاف مرغوب ساخته شده است یا باید زمان زیادی را صرف تمیز کردن آن کنید.

کدام شهر بهترین فرش برجسته را دارد؟

مسلما فرش کاشان و آران وبیدگل بهترین فرش هست زیرا این شهر ها در صنعت فرش ماشینی بوده اند و خواهند بود و تمامی فرش خاورمیانه و حتی دیگر قاره ها از این دو شهر تامین میشود اگر می خواهید از فرش گل برجسته برای مدت طولانی در خانه خود استفاده کنید، باید یک فرش بسیار مرغوب بخرید. به همین دلیل، مهم است که در انتخاب تولید کننده فرش مورد علاقه خود بسیار دقت کنید.

شهر کاشان و آران وبیدگل به دلیل داشتن بهترین کارخانه های فرش ماشینی معروف است و به همین دلیل یکی از بهترین تولیدکنندگان فرش ماشینی نیز به شمار می رود. تراکم فرش ماشینی در این شهر بسیار بالاست و در نتیجه کیفیت تولیدات این شهر راضی کننده است.

در مورد فرش گل برجسته دستبافت می توان به شهر تبریز نیز اشاره کرد. شهر تبریز به داشتن فرش های دستبافت منحصر به فرد معروف است. در ساخت بسیاری از این قالی‌ها از طرح‌های برجسته استفاده می‌شود و همین امر باعث شده است که بافندگان این منطقه در بافت فرش‌های گل برجسته مهارت خاصی داشته باشند.

مشکلات فرش گل برجسته

نتیجه گیری

یکی از زیباترین جلوه های هنر ایرانی، فرش است. هنرمندان صنعت فرش کشورمان در طول تاریخ توانسته اند با نوآوری های خود سطح این هنر را به طور مداوم ارتقا دهند و بر زیبایی آن افزوده اند. فرش گل برجسته یکی از محصولاتی است که این روزها در خانه بسیاری از ایرانیان به چشم می خورد. در این مطلب به اختصار به بررسی زوایای مختلف فرش گل برجسته پرداخته ایم.در کل میشود گفت معایب فرش گل برجسته فقط همان شستشوی آن است که واقع میارزد به زیبایی آن و مشکلی ندارد پس اگر قصد خرید فرش کاشان را دارید میتوانید وارد سایت هایپر کارپت شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *