مقالات

آهار فرش چیست + تمامی مراحل آهار تکمیل | آهار چیست؟

آهار فرش چیست + تمامی مراحل آهار تکمیل | آهار چیست؟ 1

شاید شما هنگام خرید فرش کلمه آهار فرش به گوشتان خورده ،حالا به نظر شما آهار فرش چیست؟وقتی از فرش صحبت می کنیم اولین خصوصیاتی که به ذهن ما خطور می کند نخ تاروپود و تراکم فرش است. اما در مراحل پایانی فرش بافی کارهای بسیار مهمی انجام می شود که نقش مهمی در عمر و پایداری فرش دارد. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در مورد آهار فرش و مراحل آن با شما به اشتراک بگذاریم…

آهار فرش چیست؟

آهار در لغت: مایعی که از نشاسته یا کتیرا درست می کنند و روی پارچه می گذارند تا سفت و براق شود.

آچار از دیدگاه صنعتی: به ترکیبات نشاسته با انواع رزین های صنعتی که برای تقویت در صنایع مختلف از جمله صنعت نساجی، تکمیل  فرش و تکمیل پارچه و در صنعت کاغذ استفاده می شود، آهار می گویند.

هدف از آهار چیست؟

به دلیل افزایش استحکام فرش در برابر پارگی، کاهش نیروی فرسایشی و به کاهش دادن پرزهای سطحی الیاف، و مانع شدن از فرسودگی نخ های تار می شوند. مواد که در پشت فرش آهار میکنند میکرومولکول هایی هستند که به دلیل پیوند با یکدیگر یا با الیاف دیگر می توانند پوششی در اطراف فیبر ایجاد کنند. و عمر فرش را طولانی کنند.

انواع روش های آهار تکمیل فرش

آهار برای دو نوع فرش وجود دارد:

  1. طبیعی
  2. مصنوعی

آهار تکمیل طبیعی شامل نشاسته، مشتقات نشاسته، مشتقات سلولز ، و آهار مصنوعی شامل انواع پلی وینیل الکل ها، انواع پلی آکریلات ها و انواع کوپلیمرهای استیک و مائیک اسید می باشد.

بخوانید:از بین بردن بوی بد فرش+خوشبو کننده فرش و موکت|5 روش برای خوشبو کننده فرش

چسب فرش ماشینی آهار

  • رزین پلی وینیل استات
  • نشاسته
  • پلی وینیل الکل
  • ضد باکتری
  • گچ (دی بوتیل فتالات)
آهار فرش چیست؟

بهترین روش و کیفیت برای انواع فرش ماشینی استفاده از بهترین نوع چسب (انواع رزین خالص بدون مواد افزودنی) است. اما فرمول خاصی برای چسب فرش ماشینی آهار با ترکیبات نشاسته ای وجود ندارد که بتوان آن را به صورت جهانی و در تمامی واحدهای پوشش فرش ماشینی اجرا کرد.در واقع هر کارخانه ای با توجه به بالا بردن کیفیت فرش خود رزین مناسب و با کیفیت میزند و شرکت هایی هستند که برای سود بیشتر کیفیت رزین را پایین می آورند. در فروشگاه فرش هایپر کارپت تمامی محصولات از بهترین و با کیفیت ترین مواد ساخته و روانه بازار شده است.

آهار فرش چه می کند؟

به طور کلی وقتی از ماندگاری فرش صحبت می کنیم، جنس الیاف فرش مورد توجه قرار می گیرد. اما این درست نیست و حتی اگر جنس الیاف فرش ممتاز باشد باز هم احتمال پارگی و فرسایش وجود دارد.

این کار باعث حل چه مشکلی میشود؟

آهار کردن فرش ماشینی سرعت فرسایش فرش را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این، آهار راه حل بسیار خوبی برای از بین بردن پخش شدن پرز از روی فرش است و با کمک آهار سعی در خواباندن آنها دارد.

چسب آهار تکمیل

هیچ فرمول ثابت و خاصی برای ساخت چسب اهار وجود ندارد و بسته به نوع فرش و دستگاه تکمیل آهار ، مواد تشکیل دهنده آن متفاوت است. اما به طور کلی چسب خوب، چسبی است که از رزین خالص و بدون افزودنی استفاده می کند. چرا که هرجا از آهار صحبت کنیم از رزین به عنوان ماده اصلی و پایه انواع چسب ها یاد می شود.

مزیت هایی که آهار به نخ می دهد

مهمترین خصوصیاتی که آهار به نخ می دهد عبارتند از:

  1. افزایش استحکام نخ
  2. افزایش وزن نخ
  3. افزایش خواص پارچه
  4. کاهش پرز
  5. پوشاندن عیوبی که ممکن است در نخ وجود داشته باشد
آهار فرش چیست؟

انواع ماشین آلات آهار

به طور کلی دو نوع سیستم وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

سیستم ماشین حرارتی مستقیم آهار: در این نوع ماشین ها از مشعل هایی استفاده می شود که مستقیماً حرارت تولید می کنند، و فرش آن گونه که طراحی شده است در می آورد.

سیستم ماشین حرارتی غیرمستقیم: اخیراً اکثر کارخانه‌ها ماشین‌های حرارتی غیرمستقیم را با ماشین‌های حرارت مستقیم که بر روی بخار بدون مشعل مستقیم کار می‌کنند جایگزین کرده‌اند.

بخوانید:چرا فرش های جدید نازک هستند + بهترین توضیح در مورد فرش های نازک | فرش نازک بهتره یا ضخیم

روند آهار چگونه است؟

فرش پس از طی مدتی که مراحل بافت خود از تمام کرد وارد قسمت آهار زنی می شود. در این قسمت غلتک آهار به طور مداوم در حال چرخش است. در این زمان فرش از غلتک عبور کرده و چسب به آن چسبانده می شود و بلافاصله به خشک کن فرستاده می شود و سپس در دمای 80 تا 120 درجه در خشک کن خشک می شود. در قسمت بعدی استوانه ای با بخار گرم شده و فرش را اتو می کند، این فرآیند باعث نرمی الیاف فرش می شود. کار فرش در اینجا تکمیل شده و برای پرداخت دوم ارسال می شود.

توجه داشته باشید که میزان استفاده از آهار بسته به نوع نخ فرش، تراکم فرش و سرعت غلتک فرش متفاوت است. نکته مهم در مورد فرش باکیفیت این است که در برابر شستشوی صحیح فرش مقاوم باشد.یعنی اینکه شما همان موقع که فرش خرید کردید نمیتوانید بفهمید که آهار با کیفیت بوده یا نه شما باید بعد از چند سال که میخواهید فرش را بشویید متوجه میشوید.

آهار فرش چیست

آهار و تکمیل فرش هایپر کارپت

یکی از بهترین شرکت های آهار و تکمیل فرش در ایران، شرکت هایپر کارپت می باشد که دارای جدیدترین دستگاه های برش و خطوط تکمیل فرش آهار است ، علاوه بر آهار و تکمیل فرش های خود، فرش ماشینی برندهای دیگر را نیز انجام میدهد. شما میتوانید فرش های با کیفیت مثل فرش 1500 شانه را از هایپر کارپت خرید کنید آن هم با قیمت مناسب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *