مقالات

انواع طرح فرش ماشینی 1402 + معرفی جدیدترین طرح سال😍

انواع طرح فرش ماشینی کاشان به همراه اسم فرش های جدید!

فرش های ماشینی در شانه، تراکم، رنگ و طرح های مختلفی تولید می شود و ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرش هایپرکارپت می خواهیم شما را با انواع طرح فرش ماشینی ایرانی آشنا کنیم تا شما بهتر و راحت تر بتوانید برای خرید فرش ماشینی مورد نظر خودتان اقدام کنید.

انواع طرح‌ فرش ماشینی ایرانی

  • طرح شاه عباسی
  • طرح اسلیمی
  • طرح افشان
  • طرح بته جقه
  • طرح خشتی
  • طرح درختی
  • طرح لچک
  • طرح بدون حاشیه

فرش های طرح شاه عباسی

اساس و پایه طرح های شاه عباسی بر پایه همان گل معروف شاه عباسی است. در این طرح گل های شاه عباسی همراه با بندهای ختائی و تلفیقی از انواع نقش های فرش می باشد. انواع طرح های فرش ماشینی در این گروه شامل لچک ترنج، شاه‌عباسی، افشان شاه عباسی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی، شاه عباسی جانوری و … می باشد.

فرش هایی با طرح اسلیمی

طرح اسلیمی انواع مختلفی دارد که بیشتر در این قالب ها تکرار می شود. معروف ترین اسلیمی ها، اسلیمی دهن اژدر است. در این مدل انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب می شود و به صورت فکین اژدها نشان داده می شود و روی ساقه ها جوانه هایی در نقاط مختلف تزئین می شود که به این جوانه ها اسلیم می گویند.

کلمه اسلیمی برگرفته شده از کلمه اسلیم به معنای جوانه می باشد و در هنرهای اسلامی از این طرح بیشتر استفاده می شود.

فرش های طرح افشان

همانطور که از نام این طرح فرش ماشینی مشخص است،  تمامی گل و برگ ها و بندهای موجود در این طرح در متن فرش پراکنده و افشان شده است. طرح های افشان به گونه ای طراحی شده اند که هیچکدام از گل و برگ ها قرینه ندارند و اصول قرینه نگاری در آنها رعایت نمی شود. افشان دسته گلی، افشان حيوان دار، افشان ترنجي ، افشان ختايی و… از مدل های این طرح می باشد.

فرش های طرح بته ای (بته جقه)

انواع مدل های طرح فرش ماشینی

طرح بته ای تقریبا همان درخت سرو است. بته های سرکج  فرش ایران در این مدل از طرح ها با اندازه و شکل های مختلف به چشم دیده می شود. معروف ترین طرح های فرش ماشینی در مدل بته ای شامل : بته جقه، بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته سرابندی، بته خرقه‌ای، بته قلمکار اصفهان، هشت گل، بته کردستانی یا هشت بته، بته میر شکسته، بته لچک ترنج، بته سنندج، بته افشاری و بته بازوبندی و بته بادامی است.

فرش طرح اقتباسی

این مدل طرح ها شباهت بسیار بالایی با طرح های فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه دارد، به همین دلیل به آنها فرش اقتباسی می گویند. طرح های معروف این مدل قفقازی و گوبلنی است.

طرح فرش گل رز

در طرح گل رز، گل های طبیعی مانند گل محمدی نقش مهمی دارند که از نظر نقش و طرح و ابعاد به طبیعت نزدیک هستند. در طرح گل فرنگ به جای تصویر انتزاعی و ذهنی از گل رز، طراحی به گونه ای بوده است که آنها تا حد زیادی به گل های طبیعی نزدیک باشند. این طرح یکی از طرفدارترین طرح ها در زمینه فرش دستباف و ماشینی است. این گل در طرح فرش ماشینی گل و مرغ نیز در کنار تصویر یک مرغ به چشم می آید.

طرح فرش گلدانی

در طرح فرش گلدانی همانطور که از آنها مشخص است، گلدان های گل به شکل چشم نواز و هماهنگ با دیگر نقش ها در کنار نقش گل رز و یا گل فرنگی به چشم دیده می شود. گلدان ها ساختار متقارنی دارند و به طرح های گل رز در نقشه فرش انسجام میدهد. از معروف ترین مدل فرش گلدانی می توان به مدل های فرش خشتی گلدانی و طرح فرش باغ ارم اشاره کرد.

فرش ماشینی طرح ماهی

طرح ماهی یکی از انواع فرش طرح بندی یا واگیره ای است که پس از اسلام، نقش ماهی در این طرح ها به گل و برگ تبدیل شده است و در این طرح هیچ نقش حیوانی به کار گرفته نشده است. از انواع فرش های طرح های ماهی می توان به طرح ماهی سنه (سنندج)، طرح ماهی درهم، ماهی هرات، ماهی زنبور، ماهی قشقایی و طرح ریزه ماهی یا ریز ماهی اشاره کرد.

جدیدترین طرح فرش ماشینی کاشان

انواع فرش طرح محرابی

در متن فرش ماشینی طرح محرابی، محراب مسجد دیده می شود. این طرح نقش هایی مانند ستون، قندیل، سرستون، کتیبه و نوشته دارد. شاید خیلی از افراد اشتباه تصور می کنند که فرش هایی با طرح محرابی فقط برای مسجد و نماز است در صورتی که اینطور نیست و طرح محرابی یکی از نقش های اصلی فرش ایرانی است. در ادامه انواع فرش های ماشینی طرح محرابی را به شما معرفی می کنیم:

طرح فرش محرابی قندیلی

طرح و نقشه سجاده فرش محرابی قندیلی، بیشتر برای قالیچه های محرابی و سجاده و فرش نماز مورد استفاده قرار می گیرد. طرح قندیل نماد بنا، ساختمان و مساجد است.

طرح محرابی درختی

بعضی از نقشه های طرح محرابی نمادی از درخت زندگی است. این نقشه به طرح محرابی درختی معروف می باشد.

طرح محرابی ستون دار

در زمینه و دو گوشه طرح محرابی ستون دار، دو ستون وجود دارد که محراب ها را نگه می دارد. بر روی این ستون های نقشی از نگارها و تزئیناتی برای جلوه دادن بیشتر وجود دارد.

طرح محرابی گلدانی

فرش سجاده ای که طرح محرابی گلدانی است دارای طرح محرابی درختی، گل و بوته است. در طراحی این نقش به جای درخت از گلدان استفاده شده است.

فرش لچک ترنج

لچک به طرح و نقش هایی گفته می شود که به شکل مثلثی در چهار گوشه بوم فرش قرار می گیرد. ترنج همان بخش مرکزی فرش است که معمولا دایره ای شکل و یا بیضی و لوزی است.

فرش ترنج دار یا ترنجی

در این مدل طرح فقط ترنج است و خبری از لچک نیست. ترنج بخش میانی فرش است که اغلب به صورت دایره و یا لوزی کوچک و بزرگ است که در گوشه ای فرش قرار گرفته و متن و یا بوم آن جدا شده است.

فرش لچکی

فرش ماشینی طرح لچی به این معنی است که فقط از لچک استفاده شده است. با توجه به ساختار طراحی فرش ماشینی ایران، طرح های فرش لچکی در مقایسه با ترنج دار کمتر است.

طرح لچک و ترنج ساده

در این مدل فقط نقش لچک و ترنج وجود دارد. نقشه های اصفهان، نایین و نقشه کاشان از این طرح ها استفاده می کنند.

لچک طره دار

در این مدل فرش طرح هایی از ترنج و لچک به چشم میخورد. لچک هایی که در امتداد طول و یا عرض فرش ادامه دارند و دارای بخش های زائد در امتداد لچک فرش هستند را طرح لچکی طره دار می گویند. علاوه بر این به نوارهای باریک که در اطراف متن و یا بوم فرش قرار دارد طره فرش می گویند.

بهترین طرح فرش ماشینی

ترنجی طره دار

در این نوع از فرش ترنج دار، لچک وجود ندارد و نقش طره، اطراف زمینه را فرا گرفته است.

فرش بدون حاشیه

فرش بدون حاشیه نمونه دیگری از طرح فرش ایرانی است برای کسانی که پیچیدگی های فرش را دوست ندارند. طرح افشان بدون حاشیه با حذف لچک، ترنج و حاشیه به ساده ترین شکل فرش طرح کلاسیک ایرانی درآمده است.

انواع طرح فرش ماشینی خشتی

طرح فرش خشتی یکی از پرطرفدارترین طرح فرش های ایرانی است که تلفیقی از قاب قابی، قاب مربع، مستطیل، لوزی و بیضی شکل در ساختارهای مختلف فرش وجود دارد. این قاب ها در زمینه و بوم فرش، حاشیه فرش، در ترنج مرکزی و یا بخش های دیگر فرش وجود دارد.

طرح فرش های خشتی معمولا در دسته فرش های شلوغ می باشد. یکی از معروف ترین طرح های فرش خشتی، فرش خشتی اصیل ، فرش خشتی گلدانی ، فرش خشتی شکارگاه ، طرح فرش خزان و فرش حوض نقره است.

طرح فرش واگیره ای یا بندی

طرح فرش واگیره ای یا بندی یک بخش کوچک و یا مجموعه ای طرح ها و نقش ها در تمامی فرش تکرار می شود. این بخش های کوچک که یک طرح می باشد در تمامی فرش وجود دارد و به آن بند یا واگیر می گویند. طرح فرش ترکمن یکی از معروف ترین فرش های واگیره ای است. فرش ماشینی طرح مراکشی نیز نمونه دیگری از این دسته است.

طرح فرش محرمات و یا سلسه ای

در فرش های طرح محرمات و یا سلسه ای یک و یا دو نقش به صورت راه راه و یا نواری در تمام فرش وجود دارد. بسیاری از طرح های گلیم فرش طرح گبه دستباف و ماشینی از طرح محرمات است.

نتیجه گیری

فرش های ماشینی در نقشه و طرح های مختلفی اعم از حیوانات، گل و … وجود دارد که اکثرا هم به صورت قرینه و دارای فاصله کم از یکدیگر هستند و ترکیب رنگ بالایی دارند. فرش فانتزی طرح و نقش متنوعی دارد. از دسته های فرش فانتزی می توان به فرش فریز ، شنل ، گبه ، تزیینی، اسپرت، ترک و… اشاره کرد. در این مقاله از فروشگاه آنلاین فرش هایپرکارپت درمورد انواع طرح فرش ماشینی با شما صحبت کردیم و به طور واضح شما را با هر کدام از طرح ها آشنا کردیم. اگر در رابطه با خرید فرش ماشینی و یا هر نوع فرش دیگری نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید با ما در ارتباط باشید.

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *