مقالات

روش تشخیص فرش اصل از تقلبی+تشخیص فرش اکریلیک|13 نکته از مزایای الیاف اکریلیک

روش تشخیص فرش اصل از تقلبی+تشخیص فرش اکریلیک|13 نکته از مزایای الیاف اکریلیک 1

اعتماد به فرش،یکی از دغدغه هایی است که همه ما هنگام خرید فرش داریم. گاهی اوقات کلاهبرداران از عدم آگاهی از فرش سوء استفاده می کنند و فرش های بی کیفیت را در قالب فرش با کیفیت به فروش می رسانند. برای جلوگیری از این نوع حوادث و سردرگمی شما، در این مقاله ابتدا به تشخیص فرش اصلی از تقلبی می پردازیم و سپس روش های شناخت فرش های تقلبی را یاد می گیریم. پس اگر نمی خواهید هنگام خرید فرش ماشینی مورد کلاهبرداری فروشندگان متقلب قرار نگیرید، با ما همراه باشید.

فرش اصلی چه نوع فرشی است؟

با کیفیت ترین فرش موجود در بازار فرش، فرش اصل نام دارد. در ایران شهرهای زیادی فرش ماشینی تولید می کنند اما اولین شهری که عنوان قلب فرش ایرانی را به خود اختصاص داده کاشان است. فرش ماشینی هایپر کارپت در بازار با نام فرش اصیل یا فرش اصیل کاشان شناخته می شود.یک فرش ماشینی با کمک الیاف با کیفیت، شانه و تراکم دقیق و ثابت، نخ مرغوب و بسیاری عوامل دیگر به یک فرش اصلی تبدیل می شود. در ادامه با تک تک مواردی که اصالت فرش را تعریف می کند و با بهترین آنها آشنا می شویم:

روش تشخیص فرش اصل از تقلبی

الیاف فرش

الیاف فرش ماشینی یکی از موارد مهم و حیاتی در تعیین کیفیت و اصالت فرش می باشد. در بافت فرش ماشینی از الیاف مختلفی مانند پلی استر، پلی پروپیلن، اکریلیک و غیره استفاده می شود که بهترین آنها اکریلیک است. الیاف اکریلیک نیز انواع مختلفی دارند که بهترین آنها هیت ست است.

 فرش ماشینی با الیاف اکریلیک هیت ست،تحمل گرما تا 5 دقیقه در برابر اتو و قابلمه داغ مقاومت می کند. از سوی دیگر، در کنار تمام ویژگی های منحصر به فرد الیاف اکریلیک مقاوم در برابر حرارت و بدون پرز هستند.

مزایای الیاف اکریلیک

  1. مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارد.
  2. این الیاف نرم تر و ملایم تر از سایر الیاف مصنوعی است.
  3. این باعث می شود بافت فرش یکدست و منسجم شود.
  4. با الیاف اکریلیک، هیچ چسبندگی در کف پا احساس  نمی شود.
  5. دوام و ماندگاری بالایی دارد.
  6. پرز کمتری وجود دارد.
  7. مقاومت بالایی در سایش و شستشو دارد.
  8. استحکام بالایی دارد.
  9. ضد بو است.
  10. قیمت مناسب تر از فرش دستبافت است.
  11. بوی پلاستیک یا مواد نفتی نمیدهد.
  12. مقاومت زیادی در برابر پا خوردن دارد و به راحتی کهنه نمی شود.
  13. در برابر حرارت غیرمستقیم مانند کتری و اتوی داغ مقاوم است.
روش تشخیص فرش اصل از تقلبی

نحوه تشخیص فرش اکریلیک

فرش بافته شده با الیاف اکریلیک نرم و زیبا است و از رنگ های شاد و متنوع تشکیل شده است. وقتی فرش اکریلیک را لمس می کنید، دستتان باید سر بخورد و به فرش نچسبد. توجه به این نکته به شما در تشخیص فرش اصل کمک زیادی می کند.

شانه و تراکم فرش اصل

از جمله عوامل دیگری که به شما کمک می کند فرش اصل را از فرش تقلبی تشخیص دهید، شانه و تراکم فرش است. پس بیایید ابتدا با شانه و تراکم فرش آشنا شویم:

شانه و تراکم فرش چیست؟

شانه به تعداد گره هایی گفته می شود که در یک متر از عرض فرش بافته می شود. تراکم به تعداد گره هایی گفته می شود که در یک متر از طول فرش بافته می شود. اما این تعداد گره چگونه به ما، در تشخیص فرش اصلی کمک می کند؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که تراکم فرش همیشه از شانه فرش بیشتر است. برای تشخیص فرش اصلی از تقلبی باید تعداد گره های یک سانتی متری فرش را بشمارید و در 100 ضرب کنید و اگر همان تراکم یا شانه ای باشد که فروشنده به شما گفته است، فرش شما اصل است.

روش تشخیص فرش اصل از تقلبی

به عنوان مثال اگر به سراغ خرید فرش ماشینی 1200شانه و تراکم 3600 می روید، اولین قدم این است که با دست زدن به فرش، الیاف آن را شناسایی کنید. اگر فرش اکریلیک است، خط کش را از جیب خود بیرون بیاورید و تعداد گره های بافته شده در یک سانتی متر طول و عرض فرش را از پشت فرش بشمارید. برای این فرش هم که گفتیم باید تعداد گره های یک سانتی متر از عرض فرش 12 و تعداد گره های یک سانتی متر از طول فرش 36 باشد حالا اگر در 100 ضرب کنید شما همان شماره اصلی را دریافت خواهید کرد. پس فرش پیش روی شما اصل است.

هنگام خرید فرش حتماً یک خط کش در جیب خود داشته باشید تا بتوانید به راحتی شانه و تراکم فرش را بررسی کنید.

روش تشخیص فرش اصل از تقلبی

پشت فرش اصل

پشت فرش اصل مانند پشت فرش دستبافت کاملا دانه شمار است. بین گره ها نباید چسبندگی وجود داشته باشد زیرا هرگونه چسبندگی نشان دهنده پلی استر بودن الیاف فرش است. شما باید بتوانید تمام گره های فرش اصلی را از پشت فرش لمس کرده و بشمارید.

طرح و نقش اصلی فرش

یکی دیگر از مواردی که می تواند فرش اصل را تضمین کند، طرح و نقش فرش است. توجه داشته باشید که این عامل مکمل موارد قبلی است و به تنهایی نمیتواند اصالت را ثابت کند.

در طرح و نقش فرش اصلی هیچگونه شکستگی، آسیب، تفاوت در سایز، فضای خالی فرش به دلیل بافته نشدن و تضاد رنگی وجود ندارد. فرش اصل از همه جهت دارای همرنگ و هماهنگی یکسان بوده و هیچ عیب و ایرادی ندارد. معمولا برند های باسابقه طراحانی دارند که هر روز طرح های جدیدی از فرش ماشینی ایجاد می کنند و فرش های اصل با تنوع گسترده و جدید را برای شما عزیزان عرضه می کنند که اصالت فرش را نیز ثابت می کند. زیرا این برند که طراحان مجرب را برای طراحی فرش های خود استخدام می کند، قطعا دارای مواد اولیه مرغوب و دستگاه های بافندگی مدرن است.

برند فرش

ما در ابتدا گفتیم که منبع فرش با کیفیت در ایران، شهر کاشان است. اما توجه داشته باشید که سابقه برند فرش، میزان تنوع در طرح و رنگ فرش های آن شرکت و میزان رضایت مشتریان آن شرکت در تعیین کیفیت فرش های آن برند موثر است. امروزه برندهای فرش ماشینی زیادی وجود دارند که فرش های باکیفیتی نیز تولید می کنند، اما برندی مانند فرش هایپر کارپت که سابقه ای در تولید فرش ماشینی کاشان دارد، می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای خرید فرش ماشینی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *