مقالات

فرش طلاکوب چیست؟ (آشنایی با فرشهای طلاکوب و ویژگی های آن)✅

فرش طلاکوب چیست

فرش طلاکوب، فرشی است که از هنر طلاکوبی در آن استفاده شده و نقوش منحصر به فرد طرح‌های هنری شیک در متنوع‌ترین رنگ‌ها و الگوها در آن دیده می‌شود. در این فرش از نخ طلا به کار رفته و رنگ طلایی این نخ، نمایی لوکس و بی‌نظیر به آن داده است. طراحی آن بیشتر سلطنتی و لوکس بوده، به همین دلیل در دکوراسیون کلاسیک مورد توجه زیادی قرار می‌گیرد. فرش طلاکوب مانند دیگر فرش‌ها در تراکم و اندازه‌های مختلف تولید شده و از نظر بافت کیفیت‌های مختلفی دارد. در ادامه این مقاله از فروشگاه فرش هایپرکارپت با ما همراه باشید تا درمورد انواع و ویژگی های فرش طلاکوب بیشتر برایتان توضیح دهیم.

انواع فرش طلاکوب

فرش طلاکوب در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود و نقوش متنوعی در آن به کار می‌رود. نقش نگارهای این فرش به شکل کاملا حرفه‌ای اجرا شده‌اند و اصولا این نقوش در رنگ‌های هماهنگ در کنار هم قرار گرفته اند. شاید بعضی با خود فکر کنند که در این فرش از طلای واقعی استفاده شده، ولی اینطور نیست در آن از الیافی به رنگ طلایی استفاده شده است که این الیاف حالت لوکس و لاکچری به فرش داده اند.

فرش طلاکوب مناسب چه دکوراسیونی است؟

الیاف طلایی به کار رفته در فرش طلاکوب باعث می‌شود، این فرش ظاهری سلطنتی و لوکس به خود بگیرد، بنابراین در آن در دکوراسیون کلاسیک استفاده می‌شود. در صورتی که در دکوراسیون شما از رنگ به خصوصی مانند رنگ زرد، سبز و قرمز استفاده شده، ار این فرش نمی‌توان استفاده کرد، زیرا آن را در دکوراسیونی استفاده می‌کنند که از رنگ‌های سنگین و تیره مانند قهوه ای، بژ، کرم و خاکستری در آن به کار رفته باشد. با استفاده از رنگ سفید در این دکوراسیون می‌توانید طراحی فرش را برجسته کنید.

رنگ‌بندی فرش طلاکوب

در فرش طلاکوب انواع متنوعی از رنگ‌ها استفاده می‌شود، ولی تلفیق رنگ‌های طوسی طلایی و فیلی محبوبیت زیادی دارند. همراه با رنگ طوسی طلایی و فیلی، از رنگ‌های بژ، خرمایی، خاکستری و کرم نیز استفاده می‌شود. ترکیب رنگ در این فرش اصولا بر حسب تناسب آن رنگ با رنگ طلایی انجام می‌شود.

انواع فرشهای طلاکوب

شانه و تراکم فرش طلاکوب

در بازار فرش طلاکوب در تراکم‌های مختلف ۲۵۵۰ یا ۳۶۰۰ وجود دارد. از نظر شانه نیز، مدل‌های ۷۰۰ شانه یا ۱۲۰۰ شانه به دلیل قیمت‌های مناسب محبوبیت زیادی دارند، ولی نمونه‌های ۱۰۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه نیز وارد بازار می‌شوند.

روش نگهداری از فرش طلاکوب

فرش طلاکوب بسته به نوع شانه به میزان نگهداری مختلفی نیاز دارد، مثلا از نوع ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ شانه باید به خوبی نگهداری شود، زیرا این نمونه‌ها بسیار ظریف و حساس هستند. هر چه فرش دارای شانه بیشتری باشد، ظریف‌تر است و به نگهداری بیشتری نیاز دارد. بنابراین در اثر رفت و آمد زیاد، دچار سایش می‌شود.

بررسی کیفیت فرش طلاکوب

کیفیت فرش طلاکوب مانند دیگر فرش‌ها متنوع بوده و بسته به جنس الیاف، تراکم و شانه کیفیت‌های آن مختلف است. این فرش توسط برخی تولیدکنندگان از الیاف ویسکوز طلایی تولید می‌شود که این الیاف به دلیل براق و درخشان بودن، فرش را درخشان می‌کند و دوام بالایی دارد. اگر در این فرش از الیاف اکریلیک هیت ست استفاده شده باشد نیز کیفیت خوبی دارد. فرش طلاکوب افشان یکی از مدل فرش‌های درجه یک است که به دلیل ‌عدم وجود ترنج و لچک در آن، ظاهری شیک و منحصر به فرد دارد.

سخن پایانی

فرش طلاکوب از جمله فرش‌های ماشینی است که در آن از الیاف با رنگ طلایی استفاده شده است. این فرش مانند دیگر فرش‌ها بسته به تراکم، شانه و جنس کیفیت‌های مختلفی دارد. درست است که به آن فرش طلاکوب گفته می‌شود، ولی واقعا در آن طلا استفاده نشده، بلکه فقط از الیاف با رنگ طلایی در آن به کار رفته است. به طور کل هر چه شانه‌های فرش بیشتر باشد ظرافت آن بیشتر خواهد بود.

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *