مقالات

پرز فرش را چگونه بگیریم؟ (روش های از بین بردن پرز فرش نو)

پرز فرش را چگونه بگیریم

پرز فرش را چگونه بگیریم؟ پس از اینکه فرش نو خریده اید، ممکن است با کوله باری از کرک و پرز مواجه شوید و این موضوع کمی برایتان نگران کننده باشد. اما جای هیچ نگرانی نیست، زیرا با استفاده از راهکارهایی می توانید مانع پرزدهی فرش شوید. البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که پرزدهی الیاف هایی که از جنس اکریلیک هستند، بسیار بیشتر از الیاف های دیگر است. همچنین تراکم و تعداد شانه فرش نیز بر روی شدت و مدت پرز دادن فرش تاثیر می گذارد. در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرش ماشینی هایپرکارپت، به بررسی علت های پرزدادن فرش و روش های از بین بردن آن پرداخته ایم.

پرز فرش را چگونه بگیریم ؟

علت های پرز دادن فرش

علت پرز دادن فرش

وقتی برای اولین بار فرش را خریدید، ممکن است فروشنده به شما گفته باشد که پرز دادن فرش در روزهای اول طبیعی است. اما ماه ها می گذرد و شما همچنان با پرز فرش سر و کار دارید. این نسبت به قدری بالاست که شما خیلی گیج می شوید. بهتر است بدانید که در ساخت فرش عواملی وجود دارد که اگر به خوبی رعایت نشود فرش شما دچار پرزهای زیاد می شود:

کیفیت و جنس الیاف به کار رفته در فرش

کیفیت و نوع الیاف به کار رفته در تولید فرش در میزان پرز بسیار موثر است. در میان فرش های ماشینی ایرانی، فرش با نخ اکریلیک از کیفیت بالایی برخوردار است. و ماندگاری این فرش مشخص است; اما یکی از معایب این نوع فرش کرک دادن است. پرز دادن فرش اکریلیک به چند هفته اول محدود می شود. و اگر بعد از چند ماه همچنان پرز می بینید، در تولید فرش از الیاف بی کیفیت استفاده شده است.

نکته مهم: اخیراً از فرآیندی به نام عملیات حرارتی در تولید نخ های اکریلیک استفاده می شود. که مشکل کرک دادن فرش ماشینی اکریلیک را حل میکند. اکثر فرش های موجود در بازار از همین نوع هستند.

دستگاه ریسندگی نخ

در تولید نخ فرش ماشینی از ماشین آلات مخصوص استفاده می شود. اگر این دستگاه ها تنظیم نشوند یا در فرآیند تولید نخ دقت کافی وجود نداشته باشد، فرش در نهایت کرکی می شود.

دمای نامناسب و کم گذاشتن کیفیت

نخ‌های فرش با درجه‌های مختلف و الیاف مختلف در فرش استفاده می‌شود، این عاملی است که کیفیت فرش ماشینی را تغییر می‌دهد. برای دوام بالا و بدون پرز بودن نخ، فرآیندی به نام تنظیم حرارت مورد نیاز است. در این فرآیند بافت داخلی نخ ریسیده شده توسط بخار و حرارت ثابت می شود، و نمی گذراد آنچنان پرز بدهد.

تراکم و تعداد شانه برای فرش

تعداد شانه ها و تراکم فرش یکی از عوامل مهم پرز بودن فرش است. رابطه بین تراکم و تعداد شانه های فرش با سطح پر شدن فرش رابطه معکوس دارد. به عبارت دیگر، هر چه تراکم و تعداد شانه های روی فرش بیشتر باشد، میزان پرز آن کمتر است. مثلاً در فرش های 1200 شانه میزان پرز بسیار کمتر از فرش های 700 یا 1000 شانه است. همچنین در فرش 700 شانه میزان پر شدن کمتر از فرش 500 شانه است، البته کیفیت نخ و … هم تاثیر دارد.

روش های برطرف کردن پرز فرش

به طور کلی می توان گفت که میزان کرکی بودن یک فرش ماشینی به عواملی مانند خاب فرش، ساختار و نوع نخ مورد استفاده، کیفیت الیاف استفاده شده، تعداد شانه ها، تراکم فرش، کیفیت پرداخت فرش و غیره بستگی دارد.

عوامل مرتبط با فرآیند ساخت در تافتینگ فرش

علاوه بر مواردی که قبلا گفتیم، در مراحل تولید فرش باید مواردی را رعایت کرد که در صورت غفلت از این موارد، فرش بی کیفیت میشود:

  • استفاده کافی از آب و روغن در مرحله ریسندگی الیاف فرش
  • زیرسازی مناسب در نخ های فرش

پرز فرش را چگونه بگیریم؟

استفاده از جارو برقی (یا دستی) برای از بین بردن پرز: استفاده از جارو برقی، جارو دستی در از بین بردن پرزهای فرش موثر است. بهتر است جارو را قبل از استفاده مرطوب کنید تا پرزهای بیشتری جذب کنند. در صورت استفاده از جاروبرقی، موتور باید روی سرعت پایین تنظیم شود و در جهت خاب فرش کشیده شود تا پرزهای بیشتری از بین برود.

نکته مهم: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دو تا سه هفته جارو کشیدن انجام شود. برای جلوگیری از مشکلات تنفسی، حتماً پنجره ها را باز بگذارید

راه های پرز گیری فرش

استفاده از شانه های مخصوص فرش: استفاده از شانه فرش در از بین بردن پرزهای فرش نیز موثر است. در صورت استفاده از این روش، شانه را در جهت فرش بکشید.

برای خرید شانه فرش هم میتوانید از فروشگاه اینترنتی هایپر کارپت تهیه نمایید و با شماره 09919275573 تماس یا واتساپ پیام بدهید.

استفاده از روکش فرش: رو فرش با جذب فشار پاها باعث کاهش ساییدگی و پارگی فرش می شود و در نتیجه میزان پرزهای روی فرش را کاهش می دهد. این روکش از پوسیدگی فرش نیز محافظت می کند

استفاده از شامپو فرش: استفاده از شامپو فرش برای پرز زدایی باید طبق اصول و بلافاصله پس از خرید فرش انجام شود.

پرز گرفتن فرش با دستمال

استفاده از چسب کاغذی: روی فرش چسب کاغذی بزنید و سپس به آرامی آن را از روی فرش جدا کنید تا پرز از روی فرش جمع شود.

استفاده از کیسه حمام: کیسه حمام را خیس کرده و در جهت فرش روی فرش بکشید. البته این کار را باید اغلب تکرار کنید.

استفاده از رول چسبنده: این نوع رول ها معمولاً در پرز گیری لباس،فرش،تابلو فرش،استفاده می شوند و در قسمت لباسشویی فروشگاه ها موجود هستند. ورق های به کار رفته در غلتک که قابل تعویض هستند خاصیت چسبندگی دارند. غلتک های چسبنده از بالا به پایین روی فرش حرکت می کنند و با این کار پرزهای فرش به ورق چسبنده غلتک می چسبند.

پرز گیری فرش با استفاده از رول چسبنده

از خدمات یک شرکت قالیشویی معتبر استفاده کنید

نکات مهم در پرز زدایی فرش

  1. هنگام شستن فرش در منزلتان بهتر است از آب داغ استفاده نکنید.
  2. هرگز از مواد شوینده مانند پودرهای لباسشویی حاوی آنزیم برای پرز گرفتن فرش استفاده نکنید

نتیجه گیری

پرزهای فرش در برخی از فرش های ماشینی بسیار رایج است. با این حال، روش هایی برای از بین بردن پرز از فرش های ماشینی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که قبل از خرید فرش ماشینی با دانستن عوامل پرز، انتخاب بهتری داشته باشید.

توجه به عواملی مانند استفاده از بهترین نوع الیاف فرش، استفاده از تراکم و شانه صحیح از عوامل مهم هستند. در صورت انتخاب فرش اکریلیک استفاده از تکنولوژی ترموست را در تولید نخ آن فراموش نکنید. ولی در کل بهترین برند فرش و جنس فرش کمی پرز میدهد ولی باید کمی پا بخورد تا پرز آن تمام شود و اصلا نگران نباشید.در فروشگاه اینترنتی هایپر فرش تمامی فرش ها با بهترین تکنولوژی روز بلژیک در کاشان تولید میشود پس انتخاب درست داشته باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *