مقالات

فرش افشان بهتره یا ترنج دار؟ مقایسه هر 2 طرح✅

فرش افشان بهتره یا ترنج دار

از گذشته های دور تا به امروز زیبایی فرش به عنوان پوشش کف منزل و اتاق  نه تنها کاهش نیافته بلکه هر روز به دلیل تنوع و زیبایی فرش ها بیشتر شده و پاسخگوی تمامی نیازها شده است.

و با ده ها طرح و رنگ برای فرش ماشینی با توجه به کیفیت و ماندگاری آنها این عنوان می تواند بهترین عنوان برای خرید باشد و بهتر است با توجه به این ویژگی ها با طرح ها بیشتر آشنا شوید.

امروزه با توجه به کوچک شدن منازل و محدودیت فضا در اتاق نشیمن یا اتاق خواب، انتخاب فرش مناسب بهترین تصمیم برای زیبایی منازل است.

در ادامه با هایپرکارپت درباره ی موضوع فرش افشان بهتره یا ترنج دار بیشتر آشنا شوید.

فرش افشان بهتره یا ترنج دار

فرش هایی با طرح افشان

یکی از فرش هایی که زیبایی منحصر به فردی را در محیط خانه ایجاد می کند،فرش بدون حاشیه و طرح دار افشان است. طرح این فرش ها از انواع گل ها، برگ های ریز و درشت تشکیل شده است که در سرتاسر فرش یکپارچه و به هم متصل شده اند. در این نوع طراحی فقط یک حاشیه دور فرش وجود دارد و هیچ حاشیه ای در وسط فرش وجود ندارد که سادگی در واقع باعث زیباتر شدن طرح و نقش فرش می شود.

در این نوع فرش ها ترنج در وسط فرش وجود ندارد و برای خانه هایی که دکوراسیون مدرن و جدیدتری دارند و از عناصر و وسایل متقارن پیروی نمی کنند گزینه بسیار مناسبی است. اگر خانه ای کوچک و جمع و جور دارید، اما می خواهید محیط خانه روشن و جادار باشد، فرش هایی با رنگ زمینه روشن و خنثی یکی از بهترین انتخاب ها برای خانه شما هستند.

فرش های ترنج دار

فرش ترنج دار و دارای محراب یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین مدل های فرش دستبافت و فرش ماشینی است که در وسط این نوع فرش ها محرابی به شکل گرد یا بیضی قرار گرفته و حاشیه فرش دور آن است

فرش هایی با نقوش نارنگی و محراب به رنگ های کرم، دودی، نقره ای، دلفینی، سرمه ای و …. توسط شرکت های فرش ماشینی تولید می شوند و بهترین گزینه برای خانه هایی با دکوراسیون کلاسیک و سنتی هستند.

فرش ترنج دار به دلیل طرح بزرگ و شلوغی که دارد معمولا بهترین گزینه برای خانه های بزرگ است.

ویژگی فرش ترنج دار

ویژگی فرش ترنج دار + خصوصیات فرش افشان

برای اینکه بتوانیم تصمیم درستی برای انتخاب فرش بگیریم، ابتدا باید با ویژگی های هر فرش به صورت جداگانه آشنا شویم. بیایید یکی یکی شروع کنیم.

به طور کلی وقتی از قالی با ترنج صحبت می کنیم، با فرشی روبرو هستیم که وسط آن دایره یا بیضی است و گل و بوته در اطراف آن خودنمایی می کند.

ترنجی که در مرکز قالی بافته می شود در چهارگوش قالی هم طراحی به حالت ترنج وجود دارد و همینطور تکرار می شود.البته هرسال طرح های جدید و مدرن تری به وجود می آید. کلمه لچک به معنای گوشه است هر فرش هست و اگر فرش را به 4 قسمت تقسیم کنیم در هر قسمت لچک وجود دارد و در فرش بافته می شود.ضمنا لچک در فرش های ترنج است به همین دلیل برخی میگن لچک ترنج. البته در طرح های جدید این فرش می بینیم که در مرکز آن ترنجی وجود دارد اما خبری از لچک دور فرش نیست و طوری طراحی نشده است که این زیبایی خاص را داشته باشد.

کلیک کنید: راهنمایی خرید فرش ماشینی کاشان + نکات مهم برای خرید فرش ماشینی


به هر حال با گذشت زمان طرح فرش ها روز به روز جدید تر و فرش با هر سلیقه تولید و عرضه به بازار میشود.

انتخاب نقش های ترنج دار در فرش های اصیل ایرانی نیز به گذشته های دور برمی گردد. در قالی‌های قدیمی نقشی از باغ‌های ایرانی در قالی‌ها بافته می‌شد و این ، به دلیل اهمیت و نقشی بود که باغ‌ها، گل‌ها، دریاچه‌ها و آب ، در تار و پود زندگی روزمره مردم حضور داشتند. بنابراین ناخودآگاه تمام عناصر حیاتی و مهمی که افراد در طول روز با آنها در تماس بودند به نوعی روی فرش خودنمایی می کردند.

فرش افشان بهتره یا ترنج دار

البته برخی معتقدند که نقش ترنج ابتدا بر روی جلد قرآن کریم و کتب گرانبها به کار رفته و به تدریج به فرش راه پیدا کرده است. در هر صورت امروزه این نقش و نگار زیبا و تخیلی در فرش های دستبافت و ماشینی کلاسیک و سنتی بافته شده و در بین مردم طرفداران زیادی دارد.

 اما سوال مهمی که در بین این توضیحات وجود دارد این است که کدام نوع طرح به منزل شما میاید؟ آیا می توانیم از این فرش در هر دکوراسیونی استفاده کنیم یا محدودیتی وجود دارد؟

جواب بر اساس تجربه:
فرش های ماشینی طرح افشان یه خصوصیات مهمی که دارد این است که منزل یا اتاق را بزرگ نمایش میدهد،پس اگر شما نیاز به این دارید یکم منزلتون بزرگ پیدا باشه قطعا این نوع فرش ها را خرید نمایید.فرش های ترنج دار یکم سنتی است و هنوز هم زیبایی و مشتریان خودش رو دارد و هر سال طرح های جدید ارائه میشود.
نکته بعد این که اگر شما شلوغ پسند هستید فرش های افشان گزینه خوبی هست،برعکس فرش های ترنج لچک دار یکم خلوت هست حالا این بستگی به ذائقه شما دارد.

در آخر میانگین فروش فرش ترنج دار کمتر از فرش افشان است و این یعنی مردم بیشتر طرح های کلاسیک مدرن را میپسندند…

نتیجه

شما می توانید انواع طرح و رنگ فرش های دلخواه خود را در سایزها و اشکال مختلف از فرش 700 شانه تا فرش 1500 شانه را به قیمت کارخانه و بدون واسطه در سایت هایپرکارپت خریداری نمایید.

اگر دنبال فرش افشان یا ترنج دار هستید و نمیدانید چه طرح هایی به منزلتان میخورد حتما وارد قسمت محصولات شوید و طرح های موجود را مقایسه و مشاهده کنید.


و هرگونه سوال را میتوانید آنلاین از ما بپرسید،چه در مورد رنگ ،چه سایز.

به عنوان مثال، اگر به فرش ترنج و محراب علاقه دارید اما فضای خانه شما جمع و جور و کوچک است، به دنبال فرش ترنج با رنگ های روشن مانند کرم، نقره ای و سفید باشید و در خانه خود استفاده کنید.تمام…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *