مقالات

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر 1

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از مدتی استفاده از فرش متوجه پرز دادن آن شده باشید. این اتفاق باعث عصبانیت و اضطراب بسیاری از مردم شد. گاهی اوقات پرزهای فرش آنقدر زیاد است که به لباس شما می چسبد و نظافت را سخت می کند. اگر شما هم از پرز دادن فرش خود خسته شده اید، ادامه مقاله را بخوانیدو مشکل پرز دادن فرش را متوجه بشید. در زیر شما را با بهترین روش های از بین بردن پرز از روی فرش آشنا می کنیم.

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر 3

علت پرز دادن فرش ماشینی و دستباف

در ابتدا باید گفت که پرز دادن فرش یک مشکل طبیعی است و اگر فرشی دارید که در این شرایط است جای نگرانی نیست. فرش های دستبافت پرز بسیار کمتری نسبت به فرش های ماشینی دارند. مشکل پرز دادن فرش در فرش های ماشینی بیشتر دیده می شود. در فرش دستبافت علت پرز شدن الیاف نو است و معمولاً پس از چند بار جارو زدن یا شستشو از بین می رود.پرز دادن فرش ماشینی دلایل مختلفی دارد که در زیر ذکر شده است.

در تولید فرش هر دو نوع فرش دستبافت و فرش ماشینی پرزدهی دارد، اما میزان پرز دادن فرش ماشینی بیشتر از فرش دستباف است که ممکن است به دلیل شرایط و عوامل موثر در تولید فرش باشد.

دمای نامناسب دستگاه هنگام بافت فرش

تنظیم دمای دستگاه در مرحله ریسندگی برای قالی بافی در اندازه مناسبی باید تنظیم شود. این باعث می شود فرش آهار خوری مناسبی داشته باشد. اگر دستگاه ریسندگی دمای مناسبی نداشته باشد بافت فرش به خوبی انجام نمی شود. این مورد یکی از عامل پرزدهی فرش است.

الیاف مورد استفاده در ساخت فرش

الیاف به کار رفته در فرش را می توان عامل پرزهای فرش دانست. برخی از الیاف پرزدهی بیشتری نسبت به بقیه دارند. به عنوان مثال، الیاف اکریلیک کیفیت بالایی دارند و ماندگاری بالایی دارند، اما پرز دادن آنها زیاد است.

تراکم فرش

یکی دیگر از عواملی که باعث پرز دادن فرش می شود، تراکم کم آن است. نداشتن شانه در فرش را می توان یکی از دلایل پرز دادن فرش دانست. هرچه شانه های فرش بیشتر باشد و تراکم آن بالاتر باشد پرز کمتری خواهد داشت. فرش خوب، فرشی است که با تراکم بالا باشد.

روش های از بین بردن پرز از روی فرش

فرش های ماشینی اکریلیک اغلب دارای پرزهایی هستند که هنگام راه رفتن شل می شوند و روی فرش نمایان می شوند. طبیعتا پس از مدتی میزان پرز روی فرش کاهش می یابد. برخلاف فرش های اکریلیک، فرش های پلی استر بدون پرز یا بسیار کم پرز هستند.

1. از بین بردن پرز از روی فرش با جاروبرقی

اگر فرش خود را به تازگی خریداری کرده اید، بهترین راه برای از بین بردن پرز، جاروبرقی است. جاروبرقی با قدرت مکش بالا در از بین بردن کامل پرزهای فرش تاثیر بسزایی دارد.

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر 5

2.برس های مخصوص  پرزگیر فرش

اگر فرش شما پرز زیادی دارد، استفاده از برس های مخصوص پرزگیر نیز به شما کمک می کند تا پرزها را پاک کنید. یک راه این است که برس خود را در آب خیس کنید و آن را روی فرش بکشید. این کار باعث می شود که پرز فرش به برس بچسبد و تعداد پرزها را بسیار کاهش دهد. سپس می توانید فرش را جاروبرقی بکشید.

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر 7

3. چسب کاغذی

نوارهای کاغذی راه حل دیگری برای از بین بردن پرز از فرش است. چسب را روی فرش بمالید. با برداشتن دقیق چسب، پرز ها نیز از بین می روند. توجه داشته باشید که این کار باید به آرامی انجام شود. زیرا تماس خشن با فرش به الیاف آن آسیب می رساند.

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر 9

4. فوم نگهداری فرش

فوم های نگهداری فرش در از بین بردن پرزهای فرش موثر هستند. این فوم ها همچنین فرش را از پوسیدگی و کثیفی محافظت می کنند.

5. شامپو فرش

شامپو فرش یکی دیگر از راه های خوب برای از بین بردن پرز از روی فرش است. در این روش شامپو فرش را روی دستمال نخی ریخته و دستمال را روی فرش بمالید تا کمترین آسیب را به الیاف فرش وارد کند. برای تمیز کردن شامپو از روی فرش از پارچه نخی مرطوب دیگری استفاده کنید.

چگونه پرز فرش ماشینی را از بین ببریم+صفر تا صد جلوگیری از پرز دادن فرش|6راهکار موثر 11

6. پرز ها را با حوله یا دستمال حمام از روی فرش جدا کنید

همه شما باید یک یا چند حوله یا دستمال حمام داشته باشید. از بین بردن پرز از روی فرش با حوله حمام روش جالبی است. برای این کار باید یک دستمال یا حوله را در آب خیس کنید و روی فرش بکشید. این روش در از بین بردن پرزهای فرش بسیار موثر است. این کار را هر دو روز یک بار انجام دهید تا نتایج سریع تری داشته باشید.

4روش طلایی برای شستن فرش و موکت در خانه

برق انداختن فرش

هنگامی که پرزهای فرش را به طور کامل پاک کردید، نوبت به جلا دادن فرش می رسد. برای این کار باید مخلوطی از سرکه و خاک اَره تهیه کنید. برس مخصوص را به مخلوط آغشته کرده و روی فرش پخش کنید. در نهایت فرش را جاروبرقی بکشید تا ذرات باقیمانده جمع شود. برای درخشش بیشتر فرش خود از شامپو فرش روی آن استفاده کنید.

سوالات متداول

1.پرز دادن فرش نو نشانه چیست؟

در صورت عدم رعایت شرایط خاصی در حین بافت فرش، پس از اتمام مراحل بافت، پرزهای فرش در هنگام پا گذاشتن شل و نمایان می شود. پرزهای جدید فرش در فرش دستباف به دلیل جدید بودن الیاف آن است و در مدت زمان کوتاهی پس از استفاده از بین می‌رود. مشکل پرز فرش معمولا در فرش های ماشینی رایج تر است. عواملی مانند دمای نامناسب، تنظیم دمای نامناسب دستگاه، الیاف به کار رفته در فرش، تراکم کم فرش و …. در میزان پرزدهی فرش نقش دارد.

2. علت پرز دادن فرش دستبافت چیست؟

پرزهای یک فرش دستبافت در زمانی که اخیرا خریداری شده است اغلب به دلیل نو بودن الیاف آن است. مشکل پرزهای فرش دستبافت معمولاً پس از چند بار جاروبرقی و پا خوردن حل می شود.

3. چه روش هایی برای از بین بردن پرز از روی فرش وجود دارد؟

جاروبرقی، استفاده از برس های مخصوص  پرزگیرهای فرش، چسب کاغذی، حوله حمام، فوم نگهداری فرش و شامپو فرش روش های رایجی هستند که می توان برای رفع مشکل پرزدهی فرش استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *