مقالات

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک 1

فرش ترک چیست؟ در این مقاله توضیحات جامع و کاملی در مورد فرش های ترک، تاریخچه آن ها، تفاوت آن ها با فرش های ایرانی و هر اطلاعاتی که برای آشنایی با آن ها نیاز دارید ارائه می دهیم. دکوراسیون داخلی خانه نشان دهنده سلیقه شخصی، روحیه درونی شماست و به طور کلی فردیت شما را نشان می دهد. بسیاری از افراد با دکوراسیون و طرحی که برای خانه و محل زندگی خود انتخاب می کنند، دیگران را قضاوت می کنند.

 موارد مختلفی مانند رنگ دیوار، مبلمان، نوع فرش، نورپردازی و… از مهمترین مواردی هستند که می توانند زیبایی خانه را تحت تاثیر قرار دهند. اما سوال اصلی اینجاست! در مورد کف چه باید کرد؟ آیا استفاده از فرش تاثیر بهتری در دکوراسیون داخلی دارد یا عدم استفاده از آن؟ آیا فقط فرش ایرانی برای استفاده در منازل ما مناسب است؟ برای خرید فرش های دیگر چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟ در ادامه به بررسی و روشن شدن ابهام این سوالات خواهیم پرداخت.

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک 3

تاریخچه فرش ترک چیست؟

در زمان های قدیم در جوامع غربی استفاده از فرش و هنر قالی بافی رواج نداشت. به همین دلیل بسیاری از این کشورها برای رفع این نیاز به کشورهای شرقی سفر کرده اند. ایران یکی از مهم ترین و اولین کشورهای عرضه کننده فرش بوده.

 اما به دلیل روابط بهتر ترکیه با کشورهای اروپایی و نزدیکی ترکیه به ایران، فرش و قالی ترک در بین جوامع اروپایی و غربی رواج یافت. این شرایط به گونه ای بود که فرش های ترک در بسیاری از کاخ ها و خانه های مجلل یافت می شد

فرش ترک به چه معناست؟

ترکیه با وجود اینکه در قاره آسیا قرار دارد، ارتباط بسیار خوبی با کشورهای اروپایی و غربی دارد. همین ارتباط مناسب دلیل ورود تکنولوژی فرش ماشینی به این کشور است. منظور از فرش ترک فرشی است که با توجه به اقلیم، مذهب، سلیقه، مواد اولیه و سایر مواردی که می تواند در تولید فرش در کشورترکیه تاثیر گذار باشد، نامیده می شود. همانطور که در قسمت بالا به آن پرداختیم، فرش ترک سابقه ای طولانی دارد. به همین دلیل است که هنر قالی بافی در ترکیه سریع رواج پیدا کرد. ترکیه در حال حاضر بزرگترین تولید کننده فرش در آسیای صغیر محسوب می شود.

پربازدید ترین مقاله:فرش چند متری بخرم + فرش 6 متری یا 9 متری؟

ویژگی های فرش ترک

اگر به فرش های ایرانی نگاه کنیم متوجه طرح های مختلف، استفاده از رنگ های جذاب و بافت های متفاوت می شویم. همه این موارد به عنوان ویژگی های فرش ایرانی شناخته می شود که برای مردم عادی ما شناخته شده است. فرش ترک هم همینطور است. اگرچه ممکن است مردم به دلیل ناآشنایی با این فرش ها اطلاعات کافی را نداشته باشند. در زیر به مهم ترین ویژگی های فرش ترک می پردازیم:

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک 5

رنگبندی فرش ترک

معمولا در طراحی و ساخت فرش ترک از رنگ های روشن و آرام استفاده می شود. این رنگ ها معمولا با فرش های زمینه ای روشن می بافند. هنگام خرید فرش به همان اندازه که طرح فرش اهمیت دارد، رنگ فرش نیز اهمیت دارد. اگرچه رنگ فرش تا حد زیادی بستگی به  قیمت آن نیست. اما تاثیرات مثبت زیادی در فروش آن دارد و روح تازه ای به فرش می دهد.

طرح فرش ترک

اگرچه فرش ترک از زمان های قدیم تغییرات زیادی شده است، اما برخی از ویژگی های طراحی خود را نیز حفظ کرده است. امروزه در بسیاری از فرش های ترک از طرح های هندسی ساده و جذاب با نظم خاصی استفاده می شود. در چیدمان فرش های ترک کمتر از طرح هایی مانند حیوانات، طبیعت و مانند آن استفاده می شود.

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک 7

بافت فرش ترک

در ساختار فرش ترک می توان از نخ های مختلفی استفاده کرد. ابریشم، پشم و پنبه رایج ترین الیافی هستند که در ساختار فرش ترک استفاده می شود. این سه نخ معمولا برای فرش دستبافت ترک استفاده می شود. اما برای فرش ماشینی ترک از نخی به نام نخ ترک استفاده می شود. این نخ هیت ست از مقاومت بالایی در ترکیب فرش ترک برخوردار است. حرارت دادن مراحلی است که طی آن نخ در معرض دمای بالا قرار می گیرد و سپس سرد می شود. این مراحل که به عنوان تثبیت حرارتی نیز شناخته می شود و کیفیت و دوام نخ را افزایش می دهد.

پس از انجام این مراحل، نخ ها ظرافت خود را حفظ می کنند و همچنین باعث ایجاد پرز و حساسیت نمی شوند. طول نخ های به کار رفته در این فرش ها معمولاً 11 تا 15 میلی متر است. اندازه مناسب این نخ ها باعث شده فرش مورد نظر را بسیار نرم شود. البته نخ های مورد استفاده در فرش مدرن ترک شامل نخ های اکریلیک است که نسبت به انواع دیگر جنبه های مثبت بیشتری دارد.

قیمت فرش ترک

هزینه ای که مردم برای خرید فرش ترک صرف می کنند با توجه به پارامترها می تواند تغییر کند. نخ استفاده شده چه دستبافت و چه ماشینی، ابعاد فرش و موارد دیگر می تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت فرش ترک شود.

قالیشویی ترک

تصور عمومی این است که فرش ترک به دلیل داشتن الیاف توانایی کمی در برابر کثیفی دارد و به سرعت خراب می شود. در حالی که الیاف به کار رفته در فرش های ترک، چه دستباف و چه ماشینی، باعث چرک تاب برداشتن آن ها می شود. این ویژگی از کثیف شدن سریع فرش ترک جلوگیری می کند.

تراکم ساختار فرش ترک

فرش های ترک مانند سایر انواع فرش باید از تراکم ساختاری کافی برخوردار باشند تا در دراز مدت کیفیت خود را از دست ندهند. فرش های ترک در دو نوع 500 و 700 شانه تولید می شوند. هر چه تعداد شانه ها کمتر باشد و به اصطلاح در هنگام تولید فرش کمتر شانه زنی انجام شود، در دراز مدت ساییدگی و پارگی فرش کمتر می شود. اگرچه برای ساخت هر دو نوع از نخ یکسانی استفاده می شود، اما فرش 500 شانه ترکی به دلیل فرسودگی دیرتر بیشتر از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک 9

مزایای استفاده از فرش ترک

  1. روشن بودن فرش: لایت بودن فرش ترک به معنای رنگ های روشن و سبکی است که می تواند به محیط بیاورد. مهم ترین مزیتی که باعث می شود افراد به سمت فرش ترک روی بیاورند، زمینه روشن است که برای اکثر سلیقه ها مناسب است.
  2. مناسب برای افراد حساس و آلرژیک: اگر فردی در خانه دارید که به خزه و گرد و غبار فرش حساس است، انتخاب فرش ترک برای شما بسیار مناسب است.
  3. چرک تاب بودن: الیاف فرش مدرن ترک در برابر کثیفی بسیار مقاوم هستند. از طرفی در صورت آلودگی بافت آن به گونه ای است که افراد می توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن آن را تمیز کنند.
  4. وزن مناسب: به طور کلی قالیچه ها به دلیل وزن الیاف به کار رفته در بافت، وزن بالایی دارند. اما فرش های مدرن ترک به دلیل استفاده از الیاف نرم وزن کمی دارند که حمل و نقل فرش کار را آسان می کند.

پربازدید ترین مقاله:رفع حساسیت به فرش ماشینی + نحوه درمان از حساسیت ، 5 علائم حساسیت

معایب استفاده از فرش ترک

  1. ضخامت کم: اگر در خانه ای زندگی می کنید که افراد زیادی در آن رفت و آمد می کنند یا از فرش بیشتر برای نشستن استفاده می کنید، بهتر است در انتخاب فرش ترک دقت کنید. به طور کلی فرش های ترک به دلیل نازکی که نسبت به فرش های دیگر دارند، در صورت استفاده زیاد و ضربه زیاد می توانند فرسوده شوند.
  2. طرح های ساده با جذابیت کم: همانطور که تاکنون در رابطه با قالی های مدرن ترک صحبت کردیم، معمولاً در طرح های این فرش ها از نقوش هندسی استفاده می شود. عدم استفاده از نقش و نگارهای اصیل و جذاب ایرانی باعث شده تا این قالی ها از نظر برخی افراد تنوع و ارزش کمتری نسبت به فرش های ایرانی داشته باشند.
  3. تاثیر وسایل سنگین و مبلمان : معمولا افراد از مبلمان در خانه خود استفاده می کنند. الیاف به کار رفته در فرش مدرن ترک باعث می شود که به راحتی و به سرعت در اثر ضربه با وسایل سنگین از بین برود

فرش ایرانی یا ترک؟

اگر بخواهیم فرش ایرانی را با فرش ترک مقایسه کنیم باید از چند جهت به آن نگاه کنیم. یکی رنگ و طرح است. معمولا فرش های ترک در استفاده از رنگ های مختلف برای حفظ اصالت خود که همان لایت بودن پس زمینه است، محدود می شوند. البته این مورد در قالیچه های مدرن ترک کمی تغییر کرده و محدودیت کمتری دارد. اما استفاده از رنگ در فرش ایرانی محدودیتی ندارد.

در مورد تفاوت طرح فرش ایرانی و ترک می توان نظرات مختلفی را ارائه داد. اما بدون شک مهمترین تفاوت در تنوع طرح های این دو نوع فرش است. در فرش های ترک معمولا از نقوش هندسی مختلفی استفاده می شود. این مشکل در مقایسه با تنوع طرح های فرش ایرانی یک محدودیت محسوب می شود. حتما تا به حال متوجه شده اید که در فرش های ایرانی از طرح های مختلفی از طبیعت گرفته تا حیوانات استفاده شده است.

فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک 11

فرش ترک برای کدام فضا مناسب است؟

با توجه به تاریخچه فرش ترک، قطعا طرفداران و محبوبیت خود را دارد. اما این نوع فرش ها برای برخی محیط ها و شرایط بسیار مناسب هستند. برای مثال، یکی از اعضای خانواده ممکن است دچار مشکل تنفسی شود. این فرش ها به دلیل نداشتن پرز و گرد و غبار، گزینه مناسبی برای افراد دارای مشکلات آلرژی محسوب می شود. در ضمن اگر یک فرد معمولی هستید انتخاب فرش ترک برای شما بسیار مناسب است.

نتیجه

بدون شک فرش های ترک علاوه بر سابقه پر زرق و برق و درخشان،دارای تنوعی مثال زدنی در محصولات خود دارند که برای ایجاد آزادی انتخاب برای خریداران بسیار مناسب است. در این مقاله سعی شده است به بررسی فرش ترک که یکی از پرطرفدارترین انواع فرش در جهان می باشد، بپردازیم و توضیحاتی را که برای شناخت و خرید فرش مورد نظرتان لازم است در اختیار شما قرار دهیم.

1 نظر در “فرش ترک چیست؟ + همه چیز درمورد فرش ترک ، 4 مزایا فرش ترک

  1. احمد گفت:

    گره ترکی مربوط به ترکمن و آذربایجان هست و ربطی به ترکیه ندارد .گره عثمانی یه گره دیگه هست .چرا زورتون میاد استفاده کلمه ترک رو به آذربایجان استفاده کنید .قدمت ترک بودن هزاران سال بیشتر از ترکیه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *