مقالات

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 1

راستش وقتی از ما می پرسند بهترین نخ فرش ماشینی چیست، به یاد ضرب المثل قدیمی ” چغندر به هرات زیره به کرمون ” می افتیم که می گوید هر چیزی برای نخ فرش ماشینی خوب است، مانند هر نوع نخی. برای یک نوع فرش مناسب است و نمی توانید همه چیز را بگویید بهترین نوع نخ برای فرش چیست؟! و باید ببینیم از فرشی که می خواهیم بخریم از کدام قسمت خانه و چگونه استفاده می کنیم تا بهترین نوع بافت و نخ را انتخاب کنیم.

بنابراین در این مقاله در مورد انواع نخ های فرش ماشینی و ویژگی های آن ها و مزایا و معایب هر کدام صحبت می کنیم تا در هنگام خرید فرش بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیایید یک قدم به عقب برگردیم! فرش از چه چیزی ساخته شده است؟

خوب، ابتدا در مورد انواع نخ ها صحبت می کنیم، اجازه دهید در مورد اینکه هر فرش ماشینی از چه چیزی ساخته شده است؟ و ساده تر، فرش ماشینی از چه چیزی تشکیل شده است؟!

اجزای اصلی فرش ماشینی نخ تار و نخ پود است.

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 3

«لایه سطحی فرش» یا «لایه خانه» از تعداد زیادی نخ های خاب تشکیل شده است که به موازات یکدیگر (عمود بر لایه زمینه) قرار گرفته اند. در ایران به تقلید از فرش دستباف به هر یک از تارها «گره» نیز می گویند.

بسته به ارتفاع نخ ها یا ضخامت فرش، 70 تا 85 درصد وزن فرش روی نخ خاب آن توزیع می شود.

اجزای یک فرش ماشینی

نخ خاب نه تنها نقش، رنگ و طرح فرش را مشخص می کند، بلکه ویژگی های فیزیکی و مکانیکی اصلی فرش از جمله راحتی هنگام نشستن و راه رفتن روی فرش، دوام ضخامت فرش در طول زمان،  وهمینطور مقاومت در برابر نور خورشید را نیز نشان می دهد.

به عبارت دیگر لایه خاب فرش نقش اساسی در ویژگی های هنری، فنی، کاربردی و حتی تجاری فرش دارد که در قسمت های بعدی به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد.

“لایه پس زمینه” یک پارچه متراکم با ساختار سفت است. قسمتی است که از درهم آمیختن نخ های تار و پود ایجاد می شود. شکل ظاهری این لایه شباهت زیادی به پارچه های ضخیم برزنتی دارد و به همین دلیل در بسیاری از کارخانه های فرش ماشینی به آن «برزنت فرش» می گویند.

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 5

انواع نخ فرش ماشینی + مزایا و معایب هر کدام

خب به جالب ترین قسمت مقاله خوش آمدید، از این به بعد در مورد انواع نخ های موجود در بازار فرش ایرانی، مزایا و معایب هر کدام صحبت خواهیم کرد تا در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشیم.

در حال حاضر در ایران برای فرش ماشینی از نخ اکریلیک، نخ پلی استر، نخ BCF، نخ خام و نخ پلی پروپیلن استفاده می شود که در ادامه در مورد هر یک از این نخ ها صحبت خواهیم کرد.

نخ اکریلیک

این نخ پرطرفدار ، یکی از معروف ترین نخ های صنعت نساجی ایران است. اکریلیک نوعی الیاف مصنوعی است که از پلیمری به نام “پلی اکریلونیتریل” با وزن مولکولی متوسط ​​حدود 1900 واحد مونومر ساخته می شود که علاوه بر فرش در صنعت پوشاک نیز کاربرد دارد.

الیاف اکریلیک یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین الیاف مصنوعی است. الیاف اکریلیک از نظر خواص با وزن کم، جایگزینی برای الیاف پشم هستند.

اکریلیک ها در سه رنگ اکرو و خام تولید می شوند. به این معنی که نخ ها در رنگ های مختلف تولید می شوند و یا به صورت اکرو، زرد یا کتان شسته نشده تولید می شوند.

مزایای نخ اکریلیک

  1. اکریلیک در برابر بید، روغن و مواد چرب و همچنین مواد شیمیایی مقاوم است.
  2. نخ اکریلیک بسیار بادوام است و فرش های بافته شده با این نخ دوام بالایی دارند.
  3.  نخ اکریلیک از نظر پایداری نور خورشید، شستشو و سایش بسیار مقاوم است.
  4. مقاومت در برابر فرسایش
  5. دیرتر کثیف شدن و از طرفی زودتر تمیز کردن الیاف هنگام شستشو.
  6. نرمی و گرمی و سبکی.
  7. پف کرده و حجیم بودن.

معایب نخ اکریلیک

  1.  برای چرخاندن الیاف اکریلیک از مواد شیمیایی استفاده می شود.
  2. حساسیت و خارش پوستی در برخی افراد مشاهده شده است
  3. استفاده از این فرش در منازلی که افراد مسن و دارای مشکلات تنفسی هستند توصیه نمی شود.
  4. یکی دیگر از معایب فرش های اکریلیک، تجزیه نشدن این نوع الیاف است که باعث آسیب به محیط زیست می شود.
3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 7

فرش اکریلیک به شرطی خوب است که:

می دانم که در مورد نخ اکریلیک تعریف های زیادی شنیده اید، اما واقعیت این است که همانطور که در بالا گفته شد و مطالعه کردید، فرش اکریلیک و نخ اکریلیک در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که همه موارد او را ذکر کردیم.

پیشنهاد ما این است که اول از همه، اگر افراد مسن در خانه خود دارید یا فردی که مشکلات تنفسی دارد، فرش اکریلیک را انتخاب نکنید زیرا مواد شیمیایی به کار رفته در آن می تواند برای این افراد مضر باشد.

در فروشگاه ما فرش هایی هستند که با الیاف بامبو ساخته شده اند که میتواند مشاهده کنید یا اینکه با ما تماس بگیرید تا طرح هایش را برایتان بفرستیم.

نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که اگر می خواهید فرش اکریلیک خود را در محلی قرار دهید که در معرض نور مستقیم خورشید است، در این مورد تجدید نظر کنید زیرا الیاف اکریلیک به خوبی با نور خورشید دوست نیستند و ممکن است آسیب ببینند.

اما از طرفی می توانید با خیال راحت این فرش های اکریلیک را بشویید، از نظر نرمی و راحتی بسیار عالی هستند و ظاهر خوبی هم دارند.

الیاف پلی استر

قالیچه ابریشمی قم را دیده اید؟ چقدر زیبا و دوست داشتنی به نظر می رسند؟ هر کدام از ما دوست داریم یکی از این قالیچه های ابریشمی دستباف قم را در خانه خود داشته باشیم، اما با قیمت بسیار بالای این فرش ها چه کنیم؟!

شاید خیلی از ما به دلیل گرانی ابریشم قم نتوانیم این فرش ها را بخریم، اما می توانیم فرش های ابریشم ماشینی یا پلی استر را بخریم که بیشتر ویژگی های نوع دستبافت را دارد.

فرش پلی استر همین ویژگی را دارد ظاهر بسیار زیبایی دارد و می تواند جایگزین خوبی برای ابریشم قم باشد.

الیاف پلی استر مانند سایر الیاف مصنوعی به روش های صنعتی تولید می شود و از نظر خواص جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی مانند پنبه محسوب می شود. الیاف پلی استر دارای خواص مهمی مانند استحکام بالا، برگشت پذیری و پایداری ابعادی مناسب، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر نور خورشید و مواد مورد استفاده در خشکشویی از جمله مواد سفید کننده هستند که باعث دوام بیشتر محصولات ساخته شده از این الیاف می شود.

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 9

مزایای نخ پلی استر

  1.  فرش های بافته شده با نخ پلی استر درخشندگی و رنگ بسیار زیبایی دارند
  2. فرش های پلی استر به هیچ وجه پرز ندارند
  3. فرش های پلی استر به هیچ وجه رطوبت را جذب نمی کنند
  4.  قابل شستشو هستند (اما نه زیاد)
  5. مقاومت در برابر فرسایش.
  6. دیرتر کثیف شدن و از طرفی زودتر تمیز می شوند هنگام شستشو.
  7. نرمی و گرمی و سبکی.
  8. پف کرده و حجیم بودن.

این مقاله رابخوانید: پرز فرش را چگونه بگیریم؟

معایب نخ پلی استر

  1.  پلی استر را می توان مانند اکریلیک شستشو داد اما فرش های پلی استر را نباید زیاد شست.
  2. مقاومت حرارتی کمی دارند
  3. فرش های بافته شده با نخ پلی استر نازک هستند
  4. فرش های پلی استر پس از شستشوهای زیاد حالت اولیه خود را از دست می دهند
  5. در اثر پا خوردن سفید میشود ولی نه زیاد

آیا فرش پلی استر می خرید؟

اگر به فکر خرید فرش ماشینی هستید و فرشی که دوست دارید پلی استر است، بهتر است ابتدا این متن را کامل بخوانید تا یکسری موارد برایتان روشن شود.

فرش پلی استر مانند فرش اکریلیک دارای یک سری ویژگی های مثبت و یک سری ویژگی های منفی است که همانطور که قبلا گفتیم از جمله ویژگی های مثبت این فرش ها می توان به ظاهر بسیار زیبای این فرش ها نسبت به فرش های اکریلیک اشاره کرد اما از سوی دیگر، اگر نکته منفی در مورد این فرش ها برای گفتن داشته باشیم، این است که خیلی خوب شسته نمی شوند.

به طور کلی اگر خانواده ای دارید که زیاد مسافرت می کنید، فردی در خانواده دارید که فرش شما را سریع کثیف می کند و باید سریع آن را بشویید یا از آن دسته خانواده هایی هستید که سعی می کنید چندین محصول بخرید. فرش های پلی استر را توصیه نکنید

اما از طرفی اگر فضایی مانند اتاق خواب یا زیر میز جلوی مبل دارید که رفت و آمد کمتری دارد و زیبایی آن را می دانید، فرش های پلی استر بهترین گزینه برای شما هستند و آن ها را به فرش های اکریلیک ترجیح می دهید.

نخ BCF

فرش های زیبا را دیدی؟ آن فرش های سه بعدی زیبا که با دیدنشان حس خوبی به شما دست می دهد؟ فرش هایی که با دست زدن به آن ها سطح کرکی دارند و دانه های درشت آن را حس می کنید؟ این فرش ها بیشتر با الیاف BCF تولید می شوند

نخ های BCF خاصیت حجیم بودن را دارند و چیزی جز نخ های نازک نیستند، به همین دلیل علاوه بر صنعت ماشینی فرش، برای موارد دیگر مانند نخ های فرش، کف پوش، موکت و سایر محصولات نساجی استفاده می شود. مشابه نخ هایی با حجم و ضریب پوشش بالا هستند که در بالا باید از آنها استفاده شود.

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 11

نخ BCF چیست؟

تولید این نخ ها با استفاده از سیستم ذوب تراشه پلی پروپیلن انجام می شود. همانطور که این پلیمر در اکسترودر ذوب می شود و جریان مواد از دستگاه های ایجاد رشته عبور می کند، رشته های ایجاد شده تحت فشار گرم قرار می گیرند و سپس بر روی قرقره پیچیده می شوند. استفاده از الیاف BCF به دلیل ویژگی های خوب و قیمت بسیار پایین آن روز به روز در کارخانه های ایران و جهان در حال افزایش است که اگر تا پایان این متن با ما همراه باشید به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

مزایای نخ BCF

  1. فرش های بافته شده با نخ BCF قیمت پایینی دارند
  2. اگر ضخامت فرش برایتان مهم است، فرش های BCF ضخامت مناسبی دارند
  3. فرش های BCF پرز بسیار کمی دارند
  4. انتخاب خوبی برای خرید فرش های لوکس هستند
  5. قابل شستشو، اما نه زیاد

معایب نخBCF

  1. در برابر شستشو مقاومت چندانی ندارند
  2. در اثر پا خوردن سفت میشود

فرش BCF بخریم یا نه؟!

اگر از خانواده هایی هستید که سعی در تعویض سریع فرش های آشپزخانه، اتاق خواب، زیر میز مبل دارید، شاید بهترین گزینه برای شما فرش با نخ BCF باشد، فرش های BCF بهتر از فرش های اکریلیک و پلی استر هستند، قیمت پایین ترند. و عمری بین 2 تا 3 سال دارد و می تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که به زودی به دنبال تعویض فرش خود هستند.

توصیه می کنیم تعداد کمی از فرش های بافته شده با BCF را بشویید، زیرا مقاومت خوبی در برابر شستشو ندارند و خیلی سریع شکل اولیه خود را از دست می دهند.

اگر فرش BCF خریداری کرده اید یا قصد خرید آن را دارید، حتما به این نکته توجه کنید که این فرش ها مقاومت حرارتی بسیار کمی دارند و به سرعت کدر می شوند، پس مراقب باشید.

3تا از نخ فرش ماشینی کاشان|بهترین نخ فرش ماشینی چیست؟ 13

از این به بعد کار شما آسان خواهد شد

ابتدای مقاله، نمونه چغندر به هرات زیره به کرمون را به یاد دارید؟! و آیا اشاره کردیم که هر کدام از نخ ها در جای مناسب خود بهترین نوع نخ فرش ماشینی است؟

در این مقاله با هم در مورد انواع نخ ها خواندیم، مزایا و ویژگی های هر کدام را بررسی کردیم و دیدیم که هر کدام از نخ ها یک سری خصوصیات و یک سری معایب دارند که باید بسته به نیاز خود از آنها استفاده کنیم. مکانی که می خواهیم استفاده کنیم و بودجه ای که داریم این است که بهترین انتخاب را داشته باشیم و نمی توان گفت این بهترین نخ فرش است این چه نوع فرشی است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

در واقع، اگر در مورد هر یک از فرش‌ها و نخ‌هایی که معرفی کرده‌ایم، تجربه دارید، حتماً آن را با ما به اشتراک بگذارید و در زیر این مقاله نظر خود را بنویسید.

فروشگاه اینترنتی هایپر کارپت خرید فرش را برای هر صاحب خانه ای آسان کرده است. بنابراین، در صورت داشتن شرایط پرداخت مشخص، می توانید با پرداخت مبلغ ماهیانه فرش مورد نظر خود را تهیه کنید. فروش نقدی یکی از راحت ترین و آسان ترین روش هایی است که امروزه خرید را برای اکثر افراد ممکن می سازد. ما در مجموعه هایپرفرش برای راحتی خرید فرش به مشتریان خود نقدینگی فرش را نیز ارائه می دهیم ، وخاطرتون از نظر جنس و نخ فرش در فروشگاه ما راحت باشه فرش های ما فقط با نخ اکریلیک بافته میشود با دستگاه های پیشرفته .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *