مقالات

بید فرش را چگونه از بین ببریم؟ + نکته مهم استفاده از نفتالین در فرش

چگونه بید فرش را از بین ببریم؟

برخی از حشرات ، موذی ترین و مضر ترین دشمن فرش هستند، مانند بید های فرش که در اثر عوامل مختلف طبیعی از جمله تغییرات آب و هوا ایجاد می شوند. به نظر شما بید فرش را چگونه از بین ببریم؟ حشراتی مانند سوسک ها، موریانه ها،بید ها  و پروانه ها برای فرش بسیار مضر هستند و دشمنان اصلی فرش هستند. شستشوی بی موقع و منظم فرش، رطوبت گرفتن هوا از دلایل اصلی بید فرش می باشد. در این مقاله روش استفاده از نفتالین در فرش را هم آموزش میدهیم…

 

بید فرش را چگونه از بین ببریم؟

حشره بید چیست؟ بید فرش از کجا می آید؟

این حشره نوعی پروانه زرد رنگ است که از الیاف پشم فرش تغذیه و رشد می کند، بنابراین فقط فرش دستباف آسیب می بیند، زیرا فقط فرش دستباف از الیاف پشم بافته می شود.

 

پر بازدید ترین مقاله:از بین بردن بوی بد فرش+خوشبو کننده فرش و موکت|5 روش برای خوشبو کننده فرش

 

بنابراین اگر فرش شما نوعی فرش ماشینی است نگران بید زدگی فرش خود نباشید زیرا فرش ماشینی از الیاف پشم طبیعی بافته نمی شود بلکه از الیاف مصنوعی دیگر مانند پلی استر، اکریلیک و پلی پروپیلن بافته می شود.

 

موریانه فرش دستباف در میان الیاف فرش تخم می گذارد و تکثیر می شود، بنابراین اگر دیدید قسمت کوچکی از فرش شما کم شده و جلو آن را نگرفتید ، این مشکل بیشتر می شود و فرش شما فقط چند تکه الیاف باقی می ماند و چیزی برای ماندن نیست.

چگونه بید فرش را از بین ببریم

 

آسیبی که بیدهای بالغ به فرش وارد می کنند کمتر از آسیب بیدهای جوان است زیرا پشم و الیاف بیشتری را از فرش برای تغذیه مصرف می کنند.

 

برای از بین رفتن رنگ پریدگی فرش های خود یا جلوگیری از این مشکل، اطلاعاتی که در این صفحه قرار داده ایم را مطالعه کنید.

 

چگونه از شر بید فرش خلاص شویم؟

بید فرش یک آفت رایج منسوجات خانگی است. لارو پروانه فرش عمدتاً از کراتین موجود در الیاف طبیعی مانند پشم تغذیه می‌کند و بنابراین می‌تواند در هر فرش بافته شده با پشم زندگی کند. پرورش لارو می تواند یک مشکل پرهزینه باشد زیرا می تواند آسیب جدی و اغلب جبران ناپذیری به فرش، و سایر اقلام خانگی مانند لباس وارد کند.

 

همچنین، اگر بید های فرش از تمام الیاف طبیعی فرش تغذیه کنند، در صورت عدم درمان، می توانند به کابینت ها و کشوها نفوذ کنند و به اقلام گران قیمت مانند ژاکت های پشمی و همچنین اقلام ابریشم، خز و چرمی آسیب بیشتری وارد کنند.

 

بید حشره ای است که می تواند به راحتی فرش گرانبهای شما را بدون اطلاع شما از بین ببرد. بید فرش کوچکتر از پروانه معمولی است. با بدنی حدود 5 میلی متر و طول بال ها در حدود 14-18 میلی متر.

 

لارو پروانه به رنگ زرد و بال های نقطه چین است. بالهای عقب نسبتا کوچکتر و رنگ روشن تری دارند. پروانه فرش به ندرت پرواز می کند و به احتمال زیاد روی زمین می پرد.

 

این پروانه ها تخم می گذارند و تخم های سفید کوچکی مانند دانه های برنج که پروانه ها از آن بیرون آمده و تولید مثل می کنند، باقی می گذارند.

پر بازدید ترین مقاله:آهار فرش چیست + تمامی مراحل آهار تکمیل | آهار چیست؟

 

چگونه بید را از روی فرش پاک کنیم؟ بهترین سم برای از بین بردن بید

موثرترین راه برای کنترل و پیشگیری از بید با استفاده از ترکیبی از محصولات سمی مانند اسپری های مخصوص و بخورها به دست می آید. برای جلوگیری از آنها، مهم است که خانه خود را تمیز نگه دارید.

 

پروانه ها به دلیل نشت و رطوبت و همچنین از غذا ، رطوبت جذب می شوند. ضروری است که لبه های اتاق و زیر مبلمان را کاملاً جاروبرقی بکشید، زیرا پروانه ها در مناطق دست نخورده رشد می کنند.

برای کنترل بسیار موثر پروانه فرش، مراحل زیر را دنبال کنید:

 

چگونه بید فرش را از بین ببریمل ساده 

  1. یکی از روش های ایمن و مطمئن برای جلوگیری از پروانه و بید، جارو کشیدن مکرر و منظم فرش ها است تا از پاک شدن کامل گرد و غبار از روی فرش اطمینان حاصل شود.
  2. استفاده از پودرهای مخصوص ضد حشره یکی دیگر از روش های موثر است. پودر را به تمام سطح فرش بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد از استفاده آن حتماً محل را ترک کنید و هنگام استفاده از آن ماسک بزنید و آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  3. در صورت گسترده بودن فعالیت می توانید روزانه حشره کش را روی نواحی آسیب دیده یا کل فرش اسپری کنید. در حالت ایده آل، شما باید هر گونه مبلمان سنگین را جابجا کنید و سطح زیر مبل ها را نیز بریزید. لبه ها و گوشه های اتاق را یادتان نرود.بعد از استفاده پودر، فرش را با جارو برقی قشنگ پاک کنید.
  4. اتاق را ترک کنید و 2الی3 ساعت زمان دهید تا پودر بماند و پخش شود. هنگام ورود مجدد به اتاق، اتاق را با باز کردن درها و پنجره ها به مدت حدود 30 دقیقه تهویه کنید تا بخارات باقی مانده از آن خارج شود و فرآیند خشک شدن تسریع شود. حیوانات خانگی و کودکان می توانند با خیال راحت به اتاق بازگردند.
  5. می توانید فرش را یک یا دو بار در هفته جلوی آفتاب آویزان یا پهن کنید. زیرا همانطور که گفتیم لارو بید فرش در مکان های تاریک و مرطوب رشد می کند.
  6. اگر هجوم بید فرش زیاد یا گسترده و شدت آن زیاد باشد، پس از 30 روز ممکن است دوباره به این روش های پیشگیری که گفتیم نیاز باشد.

چگونه بید فرش را از بین ببریم

نحوه پاک کردن بید فرش؟

بید به اندازه و شرایط مکان بستگی دارد. اگر میزان آسیب زیاد باشد و قسمت زیادی از فرش را بپوشاند، امکان ترمیم آن وجود ندارد. اگر کناره‌ها و لبه‌های فرش لکه‌دار است، اما مرکز فرش لکه‌دار نیست، می‌توان این مشکل را با بردن به قالیشویی برطرف کرد.

 

امیدواریم این راهنمایی ها برای شما مفید واقع شده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *