مقالات

فرش کلاژ چیست؟ + فرش چهل تکه دستبافت|7 مرحله تا ساخت فرش

فرش کلاژ چیست؟ + فرش چهل تکه دستبافت|7 مرحله تا ساخت فرش 1

فرش چهل تکه

فرش چهل تیکه (فرش کلاژ) به عنوان نسل جدید فرش ابتدا به صورت فرش دستباف تولید شد. این فرش ها نه تنها فرش های سنتی، قدیمی و کهنه را دوباره قابل استفاده می کنند، بلکه با تلفیق هنر سنتی و مدرن در کنار هم بسیار زیبا شده و توانسته اند توجه مردم جهان را به خود جلب کنند.

فرش چهل تکه (کلاژ) چیدمان کنار هم قطعات مختلف فرش در انواع مختلف طراحی و نقش و دوخت این قطعات به هم و در نهایت آستر کردن آنها با استفاده از چرم طبیعی یا سایر الیاف موجود در بازار، فرشی زیبا، با ارزش و تزیینی به دست می آید.

فرش کلاژ

قدمت این هنر

کلمه کلاژ در فرانسوی به معنای چسبیدن است. در این روش از مواد و اشیاء مختلف مانند تکه های روزنامه، کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، عکس، وسایل دور ریختنی و … با چسبیدن به هم یه ترکیب جدید درست می شود.این تکنیک اولین بار در زمان اختراع کاغذ در چین در حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفت.

در گذشته در ایران به این هنر خاتم دوزی، لندره دوزی می گفتند که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد، اما استفاده از آن در تولید فرش دستباف و سپس در تولید فرش ماشینی، ابداع بسیار ارزشمندی محسوب می شود.

اگرچه کشورهای دیگری مانند چین و ترکیه تولید کننده فرش هستند اما با شنیدن نام ایران اولین چیزی که به ذهن می رسد هنر ناب ایرانیان در بافت فرش ایرانی است که آنها را در صدر صنایع دستی جهان قرار داده است.

پربازدید ترین مقاله:ترفند پاک کردن لکه چای از روی فرش+فرش دستبافت|7 روش عالی

 انواع فرش چهل تکه

فرش کلاژ حاصل طرحی زیبا و ترکیب رنگ ها و خاطره ها در کنار هم و سرشار از شوق زندگی است و هر چه عمر فرش بالاتر می رود ارزش آن بیشتر می شود و زیبایی آن چند برابر می شود. این فرش ها می توانند بهترین گزینه برای چیدمان خانه های امروزی باشند که معمولا برای افرادی که خانه خلوت و سبک کلاسیک و مدرن روی می آورند مناسب است. این فرش ها در طرح ها و رنگ های متنوع به دو روش کاملا متفاوت دستبافت و ماشینی تولید و عرضه می شوند.

قالیچه چهل تکه

فرش چهل تکه دستباف

به دلیل اصالت و زیبایی فرش ایرانی، برای حفظ آن در فرش چهل تکه دستباف (فرش کلاژ)، فرش های دستباف را جمع آوری می کنند، پس از شستشو و رنگرزی، قطعات سالم را در کنار هم قرار میگیرد و دوخته می شوند. معمولاً این نوع فرش از جنس پشم است.

بدون شک وقتی فرش یا بهتر است بگوییم تکه‌هایی از فرش‌های قدیمی وجود دارد، قبل از هر چیز نیاز به یکسری اقدامات برای بهبود طرح و رنگ فرش است.

برای ساخت فرش چهل تکه به صورت زیر عمل می شود:

  • در ابتدا فرش‌های دستبافت قدیمی و کهنه در طرح‌ها، نقش‌ها و رنگ‌های مختلف از سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود.این کار می تواند زمان زیادی ببرد زیرا تنوع طرح و نقشه، رنگ و مساحت فرش ها سعی می شود متفاوت باشد تا کار نفیس تر شود.
  • در مرحله دوم این فرش ها یا قسمت های قابل استفاده آن ها باید در قالیشویی کاملا شسته شوند. از آنجایی که رنگ فرش دستبافت تغییر نمی کند و یا مخلوط نمی شود، لازم است برخی از الزامات و ملاحظات رعایت شود. به همین دلیل نوع بافت و نحوه شستشو بسیار مهم است.
  • در مرحله سوم با توجه به اینکه فرش های جمع آوری شده دارای رنگ های مختلف می باشند، مرحله رنگرزی جهت حذف و جبران آسیب ها و تغییر رنگ احتمالی فرش ها ضروری است. در مرحله رنگرزی، فرش ها یا قطعات جمع آوری شده برای مدت معینی در رنگ های طبیعی قرار می گیرند و از ترکیبات خاصی روی آن ها استفاده می شود تا رنگ فرش ها به حالت ایده آل بازگردد.
  • در مرحله چهارم، نوبت برش و قرار دادن فرش ها در کنار یکدیگر با ذوق و مهارت خاص متخصصان و طراحان خبره است تا یک اثر هنری ناب در یک قاب خلق شود.
  • در این مرحله قطعات فرش توسط کارگران ماهر و مجرب بریده و برای دوخت شدن تکه های فرش می شوند. هر تکه از این فرش ها 4 بار دوخته می شود که این 4 بار دوخت باعث می شود که قطعات فرش در هنگام شستشو، جابجایی و تا شدن از هم جدا نشوند.
  • انتخاب تکه های فرش نیاز، با توجه به سلیقه و مهارت و حتی وسواس زیاد دارد تا بتوان طرح ها و نقش های مختلف با رنگ های مختلف را به گونه ای ترکیب کرد که یک فرش نفیس و زیبا خلق شود. با قرار گرفتن این تکه های فرش مانند کنار هم قرار دادن قطعات پازل است با این تفاوت که طرح نهایی فرش با سلیقه و هنر و استعداد بهترین طراحان خلق می شود.
  • مرحله آخر آستر پشت فرش با چرم طبیعی برای استحکام و ثبات بیشتر است.

و در آخریک فرش چهل تیکه به عنوان یک اثر هنری گرانبها ساخته شده و آماده استفاده است.

نمونه دیگری از فرش ماشینی چهل تکه (کلاژ) به گونه ای تهیه می شود که تکه های فرش ماشینی در طرح ها و رنگ های مختلف بافته می شوند، با این تفاوت که در این نوع فرش مرحله رنگ افشانی وجود ندارد. در هنگام بافت فرش، نخ خاب رنگی است و نیازی به رنگ افشانی ندارد.

پربازدید ترین مقاله:فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش

فرش چهل تکه ماشینی

مزایای فرش چهل تکه

این طرح فرش ماشینی چهل تکه در اتاق خواب ها، راهروها، ادارات و هتل ها کاربرد فراوانی دارد و جذابیت و زیبایی زیادی ایجاد می کند و قابلیت طراحی برای هر دکوراسیونی در اندازه ها و طرح های مختلف را دارد.

یکی از مهمترین مزایای فرش چهل تکه دستباف، بازگرداندن فرش های قدیمی به چرخه مصرف است. برای تولید فرش چهل تکه، فرش هایی که در اثر آتش سوزی، رطوبت یا استفاده طولانی مدت تا حدی از بین رفته اند و عملاً غیرقابل استفاده هستند، دوباره جمع آوری می شوند و این بار به گونه ای دیگر بازسازی و مورد استفاده قرار می گیرند.

از دیگر مزایای آن دوام، استحکام و عمر طولانی آن است، دلیل استفاده از آستر چرمی این است که از جابجایی و لیز خوردن این فرش ها روی سرامیک، پارکت و … جلوگیری می کند.

با توجه به این نوع کالا یک کالای کاملا تجاری محسوب می شود که برای طراحی و دکوراسیون خانه های امروزی اروپا و آمریکا مناسب بوده و قابلیت کسب ارز و صادرات را دارد.

استفاده از طرح ها و نقش های مختلف در هر قطعه فرش کلاژ یادآور هنر، تمدن و اصالت هر گوشه از این آب و خاک است و مانند هر فرشی که در آن به کار رفته از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

معایب فرش چهل تکه

علاوه بر تمام این مزایا، معایبی نیز به خصوص برای فرش های دستبافت چهل تکه وجود دارد، از جمله زمان بسیار طولانی برای جمع آوری فرش های دستباف قدیمی از سراسر کشور می تواند طول بکشد. از سوی دیگر می توان به تولید ضایعات زیادی در این سبک از تولید فرش اشاره کرد.

قیمت فرش چهل تکه

قیمت فرش دستبافت و ماشینی چهل تکه با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که فرش دستبافت چهل تکه از تکه های مختلف فرش دستباف تهیه می شود، در مقایسه با فرش ماشینی زمان زیادی برای تهیه آن صرف می شود. از طرفی الیاف به کار رفته در فرش دستباف الیاف طبیعی از جمله پشم است در حالی که فرش ماشینی از الیاف مصنوعی اکریلیک و پلی اوژن ساخته شده است. همه این موارد دلیل قیمت و ارزش بسیار بالای یک فرش دستبافت چهل تکه (کلاژ) نسبت به ظاهر ماشینی آن است.

فرش چهل تکه دستباف

چرا فرش چهل تکه در کشورهای اروپایی اهمیت دارد؟

همانطور که می دانید این فرش ها در بین اروپایی ها و آمریکایی ها بیشتر از ایرانی ها محبوبیت دارند. شاید یکی از دلایل محبوبیت این فرش ها به دلیل چهل تیکه بودن باشد، زیرا عدد چهل عددی مقدس و اسرارآمیز در بین ادیان مختلف از جمله مسیحیت و اسلام است و از طرفی اکثر مردم جهان برای فرش و قالی ایرانی به دلیل شهرت جهانی اغلب به دنبال فرش ایران و کاشان هستند.

با توجه به تقاضا، علاقه و توجه، کارخانه ها علاوه بر نوع دستباف، اقدام به تولید فرش ماشینی چهل تکه کردند که به نام تکه دوزی نیز معروف است و راه جدیدی برای صادرات باز کرد. با توجه به تقاضای بالای اروپایی ها، این فرش بدون شک می تواند در بازارهای خارجی سرمایه جذب کند.

خرید فرش چهل تکه

با توجه به جدید بودن فرش چهل تکه، ممکن است نتوانید به راحتی طرح و نقش آنها را در فروشگاه ها پیدا کنید. به همین منظور فرش هایپر کارپت  امکان خرید اینترنتی فرش چهل تکه را فراهم کرده است تا بتوانید به راحتی و بدون تلف کردن وقت و هزینه به صورت مستقیم از فروشگاه فرش چهل پارچه اقدام نمایید.

در این مقاله سعی شده است ویژگی ها و مزایای فرش کلاژه یا فرش چهل تکه بیان شود و بیشتر آشنا شویم. در صورت نیاز به راهنمایی و سوال بیشتر می توانید با واحد فروش تماس بگیرید و از پشتیبانی رایگان کارشناسان فرش هایپر کارپت بهره مند شوید.

16 دیدگاه برای “فرش کلاژ چیست؟ + فرش چهل تکه دستبافت|7 مرحله تا ساخت فرش

  1. الهام گفت:

    بسیار عالی موفق باشین❤

  2. هانیه گفت:

    چقدر زیبا(=

  3. ناصر گفت:

    عالیه و بسیار مفید

    1. admin گفت:

      شکر خدا 🎖️

  4. آقای هاشیمی گفت:

    مرسی برای راهنمایی

    1. admin گفت:

      خواهش میکنم

  5. مسلم مسلمان گفت:

    درباره قیمتشم هم میگفتید عالی می شد

    1. admin گفت:

      برای قیمت با شماره 09017737488 تماس بگیرید

  6. معصومه گفت:

    عالی

  7. فاطمه گفت:

    دست مریزاد

    1. admin گفت:

      🙏🏻

  8. ربابه گفت:

    قیمتاش چقدره

  9. Fatemeh گفت:

    خیلی عالی

  10. مریم گفت:

    عالی

  11. لیلا گفت:

    عالییییی

  12. امیرمحمد گفت:

    ممنون از پاسخگویی تون💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *