مقالات

فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش

فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش 1

اگر می خواهید بدانید فرش مراکشی چیست یا می خواهید فرش و قالیچه طرح مراکشی بخرید، این متن را با ما در فرش هایپرهارپت همراهی کنید. در زیر ویژگی های فرش مراکشی از جمله جنس نخ، طرح و نقش، اندازه و ابعاد، قیمت و … را بیان می کنیم. پس با ما در وبلاگ فرش هایپر فرش همراه باشید تا بهترین خرید فرش مراکشی را تجربه کنید.

جهت خرید فرش مراکشی و وینتیج نما کلیک کنید

فرش مراکشی چه ویژگی هایی دارد؟

فرش مراکشی یکی از قالی هایی است که در گذشته توسط گروهی از قبایل بربر آفریقایی بافته می شد. قالیچه های بنی اورین که به قالیچه مراکشی معروف است در قبیله ای به همین نام بافته می شود. این قبیله در قسمت شمال شرقی کوه های اطلس در مراکش زندگی می کنند. صنایع دستی این اقوام مانند ایلات عشایری ایران قالی و قالیبافی است. می توان گفت که این فرش بسیار قدیمی است و قدمت آن به سال ها قبل می رسد.

فرش های دستباف مراکشی توسط زنان بربر عشایری بافته می شود. نخی که در بافت این قالی ها استفاده می شود، پشم گوسفند است. از این نظر باید گفت که فرش دستباف مراکشی از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار است. این فرش ها با رنگ های طبیعی که پشم گوسفند دارد بافته می شود. به همین دلیل بیشتر در رنگ های سفید، کرم، مشکی، خاکستری و قهوه ای دیده می شود.

در گذشته از این فرش ها بیشتر به عنوان روانداز استفاده می شد. به همین دلیل بافت بسیار نرمی داشتند. طرح فرش های مراکشی بیشتر از طرح های هندسی و ساده، زیگزاگ و الماس است. این طرح ها به صورت ذهنی بافته می شود و می توان گفت طرح فرش هر قبیله با قبیله دیگر متفاوت است. از این نظر بافت این فرش شبیه فرش دستباف ایرانی است. فرش های مراکشی با دست یا دستگاه بافته می شود.

ویژگی فرش مراکش

فرش ماشینی مراکشی چه ویژگی هایی دارد؟

امروزه فرش مراکشی طرفداران بسیاری را در سراسر جهان به دست آورده است. به همین دلیل این طرح به عنوان طرحی جدید و مدرن در فرش ماشینی بافته شده است. بنابراین فرش ماشینی مراکشی یکی از محبوب ترین فرش های ماشینی به حساب می آید. این فرش در دسته فرش های فانتزی و مدرن قرار می گیرد و به عنوان فرش پذیرایی، فرش مهد کودک، فرش اتاق خواب و فرش آشپزخانه کاربرد فراوانی دارد. در زیر ویژگی های فرش ماشینی مراکشی را شرح داده ایم.

فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش 4

پربازدید ترین مقاله:نحوه تشخیص فرش دستباف خوب + فواید فرش دستباف| 6 ویژگی فرش دستباف

1_جنس نخ فرش

فرش ها و قالیچه های مراکشی اغلب با الیاف پلی استر مانند پلی اوژن و پلی پروپیلن بافته می شوند. به همین دلیل قیمت بالایی ندارند. الیاف پلی استر بیشتر در فرش های لوکس و مدرن استفاده می شود. این الیاف علاوه بر قیمت ارزان از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

این الیاف مزیت بسیار مهمی نسبت به الیاف اکریلیک دارند و آن این است که پرزدهی ندارد. هیت ست این الیاف آنها را بدون پرز و ضد حساسیت می کند. به همین دلیل برای فرش مهد کودک مناسب هستند.

وجود رنگ های شاد و روشن از دیگر ویژگی های فرش های بافته شده با الیاف پلی استر است. نرمی و لطافت بافت در این دسته از فرش های ماشینی نیز احساس می شود. از طرفی باید گفت شستشو و نظافت فرش های الیاف پلی استر بسیار آسان و بدون دردسر است.

 2_شانه و تراکم فرش

شانه فرش یا تراکم فرش نیز یکی از عواملی است که خریداران فرش به آن توجه زیادی دارند. بسیاری از خریداران بر این باورند که هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، کیفیت فرش بهتر است. اما این همیشه این طور نیست.شانه و تراکم فرش فقط به تعداد گره های فرش اشاره دارد. پس هر چه شانه و تراکم بیشتر باشد فرش زیباتر می شود. البته این ویژگی با فرش هایی همراه است که نقش و نگارهای ظریفی دارند. مانند فرش طرح افشان که در دسته فرش های کلاسیک قرار می گیرد.

فرش های مراکشی با طرح های بسیار ساده بافته می شوند. از این نظر شانه و تراکم بالا تاثیر چندانی در زیبایی طرح این فرش نخواهد داشت. اکثر فرش های لوکس و مدرن که طرحی تمیز دارند، شانه و تراکم پایین بافته می شوند. به همین دلیل اکثر فرش ها 500 شانه یا 700 شانه هستند. تراکم این فرش ها بین 1400 تا 2100 متغیر است.

فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش 6

3_ضخامت و ابعاد

ضخامت فرش مراکشی یا بنی اورین به شانه ها و تراکم آنها بستگی دارد. هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد ضخامت بافت کاهش می یابد. از این نظر می توان ضخامت این فرش ها را در دسته بندی های زیر قرار داد.

فرش 440 شانه: ضخامت حدود 12 میلی متر

فرش 500 شانه: ضخامت حدود 11 میلی متر

فرش 700 شانه: ضخامت تقریبی 10 میلی متر

البته ضخامت فرش بستگی به برند سازنده دارد. در برخی از کارخانه ها این فرش را می توان با ضخامت حدود 8 میلی متر و در برخی با ضخامت بیش از 12 میلی متر بافته کرد. به طور کلی فرش ها و قالیچه های مراکشی بسیار ضخیم هستند. از این نظر برای فضاهای شلوغ مناسب است. به همین دلیل است که انواع زیادی از فرش مراکشی و فرش آشپزخانه وجود دارد.

فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش 8

با توجه از نظر ابعاد می توان گفت که فرش مراکشی بیشتر به صورت فرش 4 متری یا فرش 6 متری بافته می شود. البته می توانید این فرش را در سایز بزرگتر به عنوان مثال فرش 12 متری خریداری کنید. این روزها اکثر خانه ها و دکوراسیون ها به سبک مدرن و آپارتمانی طراحی می شوند. به همین دلیل از قالیچه های کوچک مانند فرش بیشتر در دکوراسیون استفاده می شود.

پر بازدید ترین مقاله:تفاوت فرش گل برجسته با ساده + مزایا و معایب|4 ویژگی فرش گل برجسته

4_قیمت فرش مراکشی

 همانطور که گفته شد فرش مراکشی در دسته فرش های فانتزی و مدرن قرار می گیرد. از این نظر، عمدتاً با الیاف ارزان‌تر بافته می‌شود. همچنین به دلیل وجود طرح ها و نقش های ساده با شانه و تراکم کم قابل بافت می باشد. تمامی این ویژگی ها باعث می شود این فرش بسیار ارزان تر از فرش های کلاسیک باشد. به خصوص فرش هایی که با نخ های اکریلیک بافته می شوند.

هزینه این فرش با شانه و تراکم عرضی 500 شاید بین 40 تا 50 درصد کمتر از یک فرش اکریلیک 700 شانه باشد. البته این به معنای کیفیت پایین تر این فرش نیست.

فرش مراکشی چیست؟ + قیمت فرش مراکشی | 5 ویژگی فرش 10

5_فرش مراکشی در دکوراسیون داخلی خانه

طراحی فرش های مراکشی باعث شده تا این فرش ها در دسته مدرن قرار گیرند. به همین دلیل این فرش ها برای دکوراسیون های مدرن و فانتزی بسیار مناسب هستند. مزیت این فرش های مدرن این است که به راحتی می توان از آن ها برای دکوراسیون های کلاسیک جدید یا مدرن کلاسیک استفاده کرد. در گذشته تنوع زیادی در طرح و رنگ فرش دستباف مراکشی وجود نداشت. اما امروزه فرش مراکشی در رنگ های زیبا و خاص به فروش می رسد.

این ویژگی فرش مراکشی باعث شده است که در قسمت های مختلف خانه مورد استفاده قرار گیرد. این فرش ها به دلیل طیف رنگی وسیع و رنگ های شاد بسیار مناسب اتاق کودک هستند. علاوه بر این، نرمی، گرمی و راحتی این فرش باعث شده تا به عنوان فرش اتاق خواب و نشیمن محبوبیت پیدا کند. طرح‌های ساده و بی‌صدا این قالی‌ها برعکس قالی‌های کلاسیک و دستبافت ایرانی است. این ویژگی باعث می شود خانه بزرگتر و بازتر به نظر برسد.

از این فرش می توان در آشپزخانه و زیر میز ناهارخوری استفاده کرد. هماهنگی این فرش با طرح های سنتی آن را برای سبک های سنتی و روستیک بسیار مناسب می کند. به دلیل استقبال زیاد از این فرش های ماشینی، رنگ ها و طرح های متنوعی از آن ها بافته می شود. در این میان فرش های خاکستری یا نقره ای به دلیل هماهنگی با دکوراسیون مدرن محبوبیت بیشتری دارند.

خرید مستقیم فرش از کارخانه

جهت خرید فرش مراکشی و وینتیج نما کلیک کنید

در این مقاله وبلاگ فرش هایپر کارپت سعی شده است تمام ویژگی های یکی از فرش های مدرن و فوق العاده جدید کاشان بیان شود. امیدواریم با مطالعه این مطلب از فروشگاه هایپر کارپت به پاسخ سوال که فرش مراکشی چیست رسیده باشید. اگر قصد خرید فرش ماشینی با جدیدترین طرح های مدرن و شیک را دارید می توانید به فروشگاه فرش هایپر کارپت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *