مقالات

چگونه فرش را از نجاست پاک کنیم + 2 نکته طلایی برای پاك كردن فرش از نجاست

چگونه فرش را از نجاست پاک کنیم

کثیف شدن فرش یکی از مشکلاتی است که می تواند شما را دچار مشکل کند. برای از بین بردن کثیفی فرش می توانید از محلول هایی استفاده کنید تا مجبور نباشید کل فرش را بشویید و هزینه زیادی برای ارسال آن به قالیشویی خرج نکنید.اما اگر فرش نجس شود مثل پاک کردن لکه نیست،چگونه ادرار کودک را از روی فرش پاک کنیم؟ روش های زیر بر اساس اصول اسلامی است و می توانید قسمتی از فرش را که نجس شده است پاک کنید.همچنین در این مقاله حکم ادرار روی فرش ،حکم ادرار خشک شده روی فرش و پاك كردن فرش از نجاست را توضیخ میدهیم

 

کمی آب برای تمیز کردن فرش نجس استفاده کنید

تمیز کردن فرش نجس با آب تمیز انجام می شود. آب قلیل آبی است که حجم آن کم است و آب کر آبی است که حجم آن بیشتر از مقدار معین شده در اسلام هست. در واقع در شرایط زندگی امروزی که خبری از دریاچه و چیزهای دیگر نیست، آب کر را آب لوله کشی می نامند که در واقع به یک سیستم آبی کامل متصل است. آب کوچک آبی است که با استفاده از پارچ، کاسه یا چیز دیگری از آن استفاده می کنید و حجم آن محدود است.

می توانید این کار را با استفاده از آب قلیل و با یک پارچ فرش نجس را تمیز کنید. اکنون که انواع آب برای تمیز کردن فرش نجس را می‌دانیم، می‌توانیم به راحتی این کار را به هر دو صورت توضیح دهیم.

چگونه فرش را از نجاست پاک کنیم + 2 نکته طلایی برای پاك كردن فرش از نجاست 2

 

تمیز کردن فرش نجس با آب قلیل

برای تمیز کردن یک فرش نجس با آب کم و قلیل، اولین قدم حذف آلودگی است. برای این کار می توانید از مقداری آب یا دستمال یا چیز دیگری استفاده کنید. بدین منظور تا بتوانید محل فرش را از تمامی نجسات بر طرف کنید تا فرش آماده شستشو با آب شود.

وقتی برای تمیز کردن فرش نجس از آب قلیل استفاده می کنید باید سه بار روی فرش آب بریزید. اگر همان نجاست را با آب پاک کنید و بعد از ریختن آب، نجاست جدا شود، کافی است 2 بار دیگر روی قسمت نجس آب بریزید تا پاک شود.در واقع خودتان باید بررسی کنید اندازه نجسی را که رنگ آب تا وقتی که ثابت بشود پس آن موقع فرش پاک هست.

 

بخوانید:از بین بردن بوی بد فرش+خوشبو کننده فرش و موکت|5 روش برای خوشبو کننده فرش

نکته بسیار مهم در تمیز کردن فرش نجس با آب قلیل این است که هر بار بعد از ریختن آب باید فرش را فشار دهید تا آب داخل آن خارج شود. این آب را آب غساله می گویند. اکثر علما و فقها معتقدند که هنگام شستن فرش نجس شده باید آب را از آن خارج کرد.

توجه داشته باشید که نکات داده شده کلی است و برای دسترسی به تصمیم مرجع تقلید خود باید به دفتر آن مرجع مراجعه کنید یا سوال خود را تلفنی مطرح کنید.

چگونه فرش را از نجاست پاک کنیم + 2 نکته طلایی برای پاك كردن فرش از نجاست 4

تمیز کردن فرش نجس با آب کُر

همانطور که اشاره کردیم، آب کر آبی است که به آب لوله کشی یا حوضی متصل است که ابعاد آن بزرگتر از آنچه در رساله ذکر شده است و آب زیادی در آن جمع شده است. یکی از نکاتی که به شما کمک می کند به راحتی فرش نجس را با آب تمیز کنید این است که هنگام تمیز کردن با آب نیازی به جدا کردن آب شستشو که در بالا ذکر کردیم ندارید.و لازم نیست آب را از آن خارج کنید،پس بگذارید خشک شود.

اکثر منابع تقلید معتقدند وقتی آب به قسمت نجس رسید، اگر نجاست ها برطرف شده باشد، برای انجام طهارت کافی است آب را با دست حرکت دهیم. این آب اگر به قسمت های بعدی برود مشکلی ایجاد نمی کند. البته به شرطی که نجسی فرش پاک شود.

 

یکی از نکاتی که عمدتا برای تمیز کردن فرش نجس آپارتمان استفاده می شود این است که می توانید یک تابه را زیر فرش قرار دهید و با استفاده از شلنگ یا شیر آب روی آن آب بریزید.

برای اطلاعات دقیق تر می توانید از مرجع تقلید خود بپرسید.

 

 

1 نظر در “چگونه فرش را از نجاست پاک کنیم + 2 نکته طلایی برای پاك كردن فرش از نجاست

  1. جمال رسولی گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *