مقالات

روش تشخیص فرش پلاستیکی + 4 معایب فرش پلاستیکی✅

روش تشخیص فرش پلاستیکی

یکی از بهترین کفپوش های دنیای امروزی که بسیار مورد قبول واقع شده است، فرش است. این کفپوش زیبا و جذاب در اشکال و طرح ها و حتی رنگ ها و الیاف متنوع تولید می شود.فرش کاشان به عنوان یکی از معروف ترین فرش های جهان خودنمایی می کند و بیشتر مردم ایران را با نام فرش کاشان می شناسند. در کاشان صنعت فرش ماشینی بسیار گسترده و به روز است و با هر بودجه و سلیقه ای می توانید انواع فرش ماشینی را خریداری کنید.

همانطور که شنیده اید در فرش ماشینی از الیاف مختلفی استفاده می شود که هر کدام کیفیت و مزیت خاص خود را دارند. در این مقاله روش  تشخیص فرش پلاستیکی را توضیح می دهیم، لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.تشخیص فرش پلاستیکی

تقلبی بودن فرش

کلاهبرداری معمولا در ساخت فرش ماشینی نادر است و فقط شما می توانید تقلب فرش ماشینی را در 3 موقعیت مشاهده کنید که عبارتند از:

تقلب های شانه و تراکم، تقلب در نخ و الیاف و تقلب های برند شرکت

ویژگی های فرش اصلی

هنگام خرید فرش ماشینی باید به نکات مهم زیادی توجه کرد، از جمله نوع الیاف فرش، برند شرکت، شانه و تراکم، اندازه های استاندارد، شفافیت رنگ، طرح و رنگ فرش، گارانتی و …

⭐مقاله پر بازدید:تابلو فرش چهره|تبدیل عکس به تابلو فرش شخصی

با فرش های اورجینال بسته به نوع شانه و تراکم فرش می توانید تعداد گره ها را در یک سانتی متر بشمارید.به طور معمول در تولید فرش ماشینی از انواع الیاف مصنوعی استفاده می شود که هر کدام خواص و مزایای خاص و منحصر به فرد خود را دارند.

معروف ترین و پرکاربردترین الیاف مورد استفاده در تولید فرش ماشینی پلی استر، اکریلیک و … می باشد. در میان الیاف مصنوعی مورد استفاده در تولید فرش ماشینی، الیاف اکریلیک از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و البته قیمت آن نیز نسبت به سایر فرش ها بالاتر است.تشخیص فرش پلاستیکی

قیمت الیاف پلاستیک نسبت به سایر الیاف کمتر است و البته فرش های تولیدی نیز قیمت پایین تری دارند و همین امر باعث شده تا برخی از تولیدکنندگان فرش ماشینی از الیاف بی کیفیت در تولید فرش پلاستیکی استفاده کنند. اما با چند ترفند می توانید فرش پلاستیکی اصلی را از غیر اصلی تشخیص دهید.

فرش پلاستیکی

همانطور که در بالا ذکر شد در ساخت فرش ماشینی از الیاف مختلفی مانند پلاستیک استفاده می شود. الیاف پلاستیک عموماً مقاومت کمتری نسبت به سایر الیاف دارند و به حرارت بسیار حساس بوده و به سرعت تغییر شکل داده و می سوزند. فرش هایی با الیاف پلاستیکی به کار رفته در بافت آن معمولا بوی روغن و مواد پلاستیکی می دهند و الیاف آن با استفاده طولانی مدت از بین می رود.تشخیص فرش پلاستیکی

تشخیص فرش پلاستیکی

   ممکن است در زمان خرید فرش ماشینی این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه بفهمیم فرش پلاستیکی است و سردرگم نشوید.

همانطور که گفتیم در تولید فرش ماشینی از الیاف مصنوعی استفاده می شود و مطمئناً این الیاف نرمی و لطافت الیاف طبیعی را ندارند اما در این بین الیاف مصنوعی نیز دارای درجاتی از نرمی هستند و هر کدام از آنها نرمتر هستند. الیافی که در تولید فرش های پلاستیکی استفاده می شود معمولاً ضخیم تر از الیاف اکریلیک بوده و فاقد لطافت  و به مرور زمان سفت و مچاله می شوند.

فرش های اکرلیک  رنگ زیبا و مرغوبی دارند اما فرش های پلاستیکی تقلبی رنگ زشت و بی کیفیتی دارند. در فرش های پلاستیکی از الیاف مصنوعی درجه یک و دو استفاده می شود. به طور کلی فرش های پلاستیکی که در آن از الیاف درجه دو استفاده می شود نسبت به سایر فرش ها مقاومت و استحکام کمتری دارند.فرق فرش پلاستیک با نخ

در هنگام خرید فرش پلاستیکی، زبری الیاف و نخ فرش، بوی روغن و مواد پلاستیکی، پرزها، غبارآلود بودن رنگ ها و سختی فرش به خوبی خودنمایی می کند و حالت پذیری الیاف فرش را نشان می دهد.اما تنها مزیتی که فرش با نخ پلاستیک  دارد اینکه کمتر از فرش های اکرلیک پرز میدهد.

معایب فرش پلاستیکی
معایب فرش پلاستیکی

معایب فرش پلاستیکی


عدم نرم بودن نخ: فرش های پلاستیکی به طور کلی نرمی کمتری نسبت به فرش های اکرلیک دارند. این می تواند باعث عدم راحتی در پاشنه پا و ایجاد ناراحتی و خستگی در پا پس از ایستادن طولانی مدت شود.

غیر قابل بازیافت: برخی از فرش های پلاستیکی ساخته شده از مواد قابل بازیافت نیستند و ممکن است پس از مدتی باعث آلودگی محیط زیست شوند.

گرمای ضعیف: در فصول سرد سال، فرش های پلاستیکی ممکن است به حفظ گرما در اتاق ها کمکی نکنند و مطمئن نباشند که گرما را در محیط حفظ کنند.معایب فرش پلاستیکی

⭐مقاله پر بازدید:بیرون زدن نخ از فرش ماشینی❌ 4 نکته موثر برای مقابله

حساسیت آلرژیک: برخی افراد ممکن است به مواد شیمیایی موجود در فرش های پلاستیکی حساسیت داشته باشند. این مواد می توانند منجر به حساسیت های پوستی و تنفسی شوند.ولی مشکل حساسیت به فرش ماشینی به نخ های اکرلیک خیلی بیشتر از پلی استر یا همون نخ های پلاستیک هست.

به طور کلی، استفاده از فرش های پلاستیکی در برخی موارد می تواند راحت و کاربردی باشد، اما همچنان دارای معایب و محدودیت هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب نوع فرش مناسب باید بر اساس نیاز و سلیقه شخصی باشد.فرق فرش پلاستیک با نخ


مارک فرش

  در تمامی شرکت های فرش ماشینی از لیبل در پشت فرش استفاده می شود. و تمامی مشخصات و الیاف به کار رفته در بافت فرش به وضوح درج شده است.و افراد به راحتی می توانند مشخصات فنی فرش را مشاهده و مطالعه کنند. اما گاهی برخی از افراد سودجو که از الیاف بی کیفیت در بافت فرش استفاده می کنند، هیچ برچسبی در مورد مشخصات فنی فرش به پشت فرش نمی زنند و این موضوع یکی از روش های اصلی و مهم است.

تشخیص فرش تقلبی از اصلی. فرش های مرغوب دارای قابلیت برگشت پذیری مناسب، عدم بوی روغن، رنگ های زنده و باطراوت، وجود گره و ریشه صحیح در پشت فرش، عدم پارگی، عدم زدگی و شکستگی در پشت فرش می باشند.فرق فرش پلاستیک با نخ

تشخیص فرش پلاستیکی
تشخیص فرش پلاستیکی

تفاوت بین الیاف پلی استر و اکریلیک

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، انواع مختلفی از الیاف مصنوعی در تولید فرش ماشینی استفاده می شود .الیاف پلی استر یا ابریشم مصنوعی یکی از انواع الیاف مصنوعی است که به عنوان الیاف پلاستیکی معروف است. الیاف پلی استر نسبت به الیاف اکریلیک عمر کوتاهی دارند و در مدت زمان کوتاهی کیفیت و نرمی خود را از دست می دهند. الیاف پلی استر پس از مدتی در اثر استفاده سفت می شوند.

در هنگام شستشو، فرش های اکریلیک در مقایسه با فرش های پلاستیکی تغییر نمی کنند، اما فرش های پلی استر و غیره. از شستشو و نور تغییر شکل داده و ظاهر و زیبایی خود را از دست می دهند.

فرش های پلاستیکی در اثر حرارت و سایش تغییر شکل می دهند و به مرور زمان در صورت استفاده در محیط های غیر استاندارد دچار پوسیدگی و خوردگی می شوند.

فرق فرش پلاستیک با نخ،معایب فرش پلاستیکی

منبع:فرش هایپر کارپت

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *