مقالات

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 1

هنگام خرید فرش، سوالاتی در ذهن افراد ایجاد می شود، از جمله اینکه چگونه می توان فرش اصل را از تقلبی تشخیص داد؟ چگونه فرش ماشینی تقلبی نخریم؟ بهترین راه برای تشخیص فرش اکریلیک چیست؟ در ادامه این مقاله راه های تشخیص فرش تقلبی از اصلی را به شما خواهیم گفت تا زمانی که برای خرید فرش ماشبینی میروید به شما کمک کند، پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویژگی های فرش اصلی

برای تشخیص فرش ماشینی اصل و مرغوب باید در هنگام خرید به نکات زیادی توجه کرد. نکاتی مانند نوع الیاف به کار رفته در فرش، شانه و تراکم، برند کارخانه فرش، وجود گارانتی و برچسب سریال، ابعاد استاندارد فرش، شفافیت رنگ و طرح فرش.

تعداد گره های فرش هنگام تشخیص فرش اصلی: می توانید تعداد گره ها را در عرض 1 سانتی متر بشمارید و در 100 ضرب کنید تا به تعداد شانه های فرش پی ببرید. تراکم نیز به همین صورت امکان پذیر است، می توانید با ضرب تعداد گره در هر 10 سانتی متر در10 ضرب کنید و با ضرب تعداد گره در 1 سانتی متر در 100 تراکم فرش ماشینی را بررسی کنید.

نخ فرش اصل: نکته بعدی بررسی نوع الیاف به کار رفته در فرش است. الیاف مصنوعی معمولاً در نخ های خاب، تار و پود از الیاف مصنوعی استفاده می شود. رایج ترین این نخ ها اکریلیک و پلی استر است. الیاف اکریلیک کیفیت بالاتر و البته گرانتر از پلی استر دارند. با دانستن ویژگی های هر نوع الیاف می توان به اصالت آن در فرش ماشینی پی برد.

 

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 3

 

برند درجه یک فرش اصل: یکی دیگر از مواردی که می توان فرش اصل را از تقلبی تشخیص داد، برند سازنده فرش است. معمولا مشخصات و اطلاعات مربوط به فرش که شامل مشخصات فنی می باشد بر روی برچسب پشت فرش درج می شود. برخی از کارخانه ها با تولید انواع فرش ماشینی با کیفیت توانسته اند شهرت خوبی در بین خریداران کسب کنند و به برندی قابل اعتماد تبدیل شوند. در نتیجه تقاضا برای خرید این نوع فرش ماشینی رو به افزایش است.

پربازدید ترین مقاله:تفاوت فرش گل برجسته با ساده + مزایا و معایب|4 ویژگی فرش گل برجسته

تشخیص فرش اکریلیک

بهترین نوع الیاف مورد استفاده در فرش ماشینی کاشان که مقاومت بالایی در برابر نور و حرارت دارد، گرد و غبار را جذب نمی کند، نخ اکریلیک است. فرش های اکریلیک نیز بدون پرز و ضد حساسیت هستند. برای تشخیص فرش اکریلیک در خانه، می توانید مراحل زیر را امتحان کنید:

 

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 5

 

  • در مقایسه با الیاف دیگر مانند پلی پروپیلن و بی سی اف، نخ اکریلیک ظریف و نرم است.
  • با لمس فرش ماشینی متوجه می شوید که دستانتان به راحتی سر می خورد و هیچ چسبندگی وجود ندارد، اگر بود، پس فرش اکریلیک است.
  • فرش های اکریلیک در برابر پا خوردگی و ماندن پایه روی مبل، تلویزیون و … مقاوم هستند و الیاف بعد از پا
  • خوردگی به حالت اولیه باز می گردند.
  • فرش اکریلیک بافتی یکنواخت دارد.

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 7

از دیگر مزایای فرش های اکریلیک می توان به مقاومت بالا در برابر حرارت اشاره کرد. این نوع فرش می تواند دمای حدود 200 درجه را تحمل کند. برای مثال می توانید وسیله ای مانند اتو را تا 5 دقیقه روی آن نگه دارید. و البته بدون آسیب رساندن به فرش.

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 9

فرش پلاستیکی

یکی از انواع الیاف مورد استفاده در بافت فرش ماشینی پلی استر می باشد. الیاف پلی استر نخ های پلاستیکی هستند که ویژگی های خاصی دارند. نخ پلی استر نسبت به نخ اکریلیک مقاومت کمتری دارد. فرش های پلاستیکی بوی نفت یا مواد پلاستیکی می دهند و در برابر حرارت مقاوم نیستند و الیاف بعد از گذر زمان خراب می شوند. به عنوان مثال یک قابلمه یا جسم داغ را روی فرش ماشینی پلاستیکی قرار دهید زیرا الیاف پلی استر در برابر حرارت مقاومت نمی کند و می سوزد.

چگونه بفهمیم فرش پلاستیکی است

معمولاً فرش های پلاستیکی دارای الیاف ضخیم تری هستند، بنابراین خیلی نرم لطیف نیستن و هنگام پا خوردگی کوبیده و سفت می شود.رنگ فرش پلاستیکی بی کیفیت و نا زیبا است که مشتری به راحتی می تواند با توجه به این موارد فرش تقلبی را تشخیص دهد. فرش ماشینی پلاستیکی بافته شده با الیاف مصنوعی درجه دو و بی کیفیت، طول عمر کمتری دارد و باعث ایجاد حساسیت می شود.

برای شناسایی فرش پلاستیکی می توان به مواردی مانند زبری فرش، سفتی فرش و رنگ های غبار آلود آن توجه کرد. اگر این عناصر را در فرش دیدید، شک نکنید که فرش ماشینی با الیاف پلی استر است.

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 11

فرش های پلاستیکی الیاف مرغوبی ندارند و به همین دلیل پرزهای زیادی دارند. و همچنین بوی روغن از آن احساس می شود. هیچ اطلاعات محصولی در پشت فرش های تقلبی وجود ندارد.

تشخیص تراکم فرش

انتخاب شانه و تراکم صحیح فرش بسیار مهم است. همانطور که می دانید هر چه تعداد شانه ها و تراکم فرش بیشتر باشد فرش ریزتر و ظریف تر می شود و از ضخامت آن کاسته می شود.

برای محاسبه تراکم یک فرش،آن را باید در نصف فرش محاسبه کنید و عدد محاسبه شده را در 3 ضرب کنید تا تراکم اولیه فرش بدست آید. مثلاً فرش ماشینی  1000شانه  به این معناست که از نقطه شروع تا نقطه یک متر فرش دقیقاً 1000 رج بافته می شود. بنابراین با شمارش گره ها در 10 سانتی متر طول فرش 100 گره و در 5 سانتی متر از فرش 50 گره خواهد بود. البته در مورد فرش های شانه دار و تراکم کمتر برای یافتن تراکم واقعی فرش باید تعداد گره های طولی را در 2 ضرب کرد.

پر بازدید ترین مقاله:ترفند پاک کردن لکه چای از روی فرش+فرش دستبافت|7 روش عالی

 

تشخیص فرش تقلبی از اصلی + تشخیص فرش اکریلیک| 5 ویژگی فرش اکریلیک 13

چگونه یک فرش با کیفیت را تشخیص دهیم؟

فرش ماشینی مرغوب دارای ویژگی هایی از جمله نرمی، لطافت، عدم بوی مواد پلاستیکی و مواد نفتی، برگشت پذیری نخ، اندازه ها و ابعاد استاندارد، رنگ های شاداب و زنده، طرح ها و نقش های جدید و زیبا، گره ها و ریشه های یکدست و منظم در پشت فرش،عدم شکستگی و پارگی در فرش، عدم وجود رفو شدگی و عدم وجود جای سوختگی در فرش می باشد.

حرف آخر

در این مقاله به بررسی راه های تشخیص فرش اصلی از تقلبی پرداختیم. تشخیص فرش تقلبی کار سختی نیست، فقط باید اطلاعات لازم برای جلوگیری از آن را داشته باشید. مواردی وجود دارد که می توانید فرش واقعی و تقلبی را تشخیص دهید. برای خرید فرش ماشینی از فروشگاه فرش هایپر کارپت با قیمت کارخانه و گارانتی می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *