مقالات

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 1

تمیز کردن و از بین بردن هر گونه لکه روی فرش معمولاً جایگاه ویژه ای در لیست کارهای خانه دارد. ریختن چای، غذا، آب میوه به ویژه آب هویج، خون، ژله، جوهر، لکه های زرد شده و هر چیز دیگری روی فرش می تواند لکه های زشت و زننده در آن ایجاد کند. در این مقاله می توانید روش های موثر برای تمیز کردن و از بین بردن انواع لکه روی فرش را مطالعه کنید. در پایان مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین راه حل های پاکسازی لکه فرش پاسخ خواهیم داد.

چگونه از شر لکه فرش خلاص شویم؟


لکه های فرش معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. راه رفتن با کفش های کثیف روی فرش، ریختن مواد غذایی و مایعات رنگی روی فرش و بازی با حیوان خانگی روی فرش می تواند تنها برخی از دلایل کثیف شدن فرش باشد. ممکن است برای از بین بردن لکه های فرش از روش های مختلفی استفاده کرده باشید یا حتی سعی کرده باشید فرش خود را در خانه بشویید.

اما باید بدانید که برای پاک کردن هر لکه فرش باید از روش صحیح آن ماده استفاده کرد. بهتر است قبل از استفاده از شوینده های شیمیایی برای پاک کردن لکه از روی فرش، یک پارچه سفید و مرطوب بردارید و سعی کنید لکه را از روی فرش پاک کنید.

بهترین راه برای از بین بردن لکه از روی لباس، پارچه یا فرش این است که ابتدا ببینید لکه از چه ماده ای ایجاد شده و فرش شما چه جنسی است. تمیز کردن فرش با بخارشو همیشه راه حل مناسبی نیست و گاهی اوقات بهتر است از یک لکه بر مناسب برای فرش استفاده کنید.در زیر می توانید با مراحل کلی از بین بردن لکه از روی فرش آشنا شوید.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 3

 

1- پاک کردن ماده رنگی از روی فرش

اولین مرحله برای تمیز کردن و پاک کردن مواد رنگی از روی فرش این است که مواد رنگی را همزمان و بدون معطلی با قاشق یا چاقوی تیز از روی فرش جدا کنید(مراقب باشید چاقو به فرش اسیب نرساند). وقتی لکه های فرش را به موقع تمیز کنید، راحت تر و سریع تر از بین می روند.

پس از برداشتن مواد رنگی از روی فرش، یک پارچه سفید تمیز که رطوبت را به خوبی جذب می کند را روی لکه قرار دهید. این کار از پخش شدن لکه به سایر قسمت های فرش جلوگیری می کند. هرگز فرش را برای پاک کردن لکه نشویید. این کار باعث آسیب دائمی به الیاف فرش و پخش شدن رنگ می شود.

2- لکه را از روی فرش پاک کنید

پس از اتمام مرحله اول باید فرش را با پاک کننده ای مناسب با نوع لکه را تمیز کنید. یکی از بهترین پاک کننده های طبیعی برای از بین بردن لکه از روی فرش، سرکه سفید است. برای این کار می توانید 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با 1/4 فنجان آب گرم و 1/4 قاشق چایخوری سرکه سفید مخلوط کنید.

 

مواد را در یک بطری اسپری بریزید و روی پارچه اسپری کنید. سپس به آرامی محل را با نوک پارچه تمیز کنید. مراقب باشید که محل را خیلی خیس نکنید و نسابید. بگذارید مواد به مدت 10 دقیقه روی لکه بماند. قبل از استفاده از هر پاک کننده ای، بهتر است ابتدا آن را روی یک تکه کوچک فرش تست کنید و مطمئن شوید که رنگ فرش از بین نمی رود و ماده به بافت فرش شما آسیب نمی رساند.

3- لکه رنگی روی فرش را از بین ببرید

پس از تمیز کردن فرش با پاک کننده، یک پارچه تمیز، سفید و جاذب را کمی مرطوب کرده و به آرامی روی قسمتی که با پاک کننده آغشته شده است بمالید. بهتر است از آب سرد برای خیس کردن پارچه استفاده کنید و آن را کاملاً فشار دهید سپس از آن برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده کنید. در نهایت یک دستمال کاغذی روی محل قرار دهید تا آب اضافی آن جذب شود و تا زمانی که فرش کاملا خشک نشده است، روی آن راه نروید.

پر بازدید ترین مقاله:نحوه تشخیص فرش دستباف خوب + فواید فرش دستباف| 6 ویژگی فرش دستباف
روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 6

 

پاک کردن لکه آب میوه از روی فرش


بهترین راه برای از بین بردن لکه های آب میوه مانند آب هویج از روی فرش،اسپری کردن مقداری نوشابه «سون آپ» روی آن ناحیه است. و بعد با یک پارچه لکه را تمیز کنید.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 8


پاک کردن لکه شکلات از روی فرش


برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش ابتدا باقی مانده شکلات را با نوک چاقو از روی فرش جدا کنید. سپس یک کیسه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را روی لکه قرار دهید. پس از سفت شدن شکلات آن را با چاقو از روی فرش جدا کنید. پس از برداشتن شکلات، باید 1/4 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.
سپس با استفاده از یک پارچه تمیز، آن را به محل مورد نظر بمالید و5 دقیقه صبر کنید و سپس با یک پارچه تمیز مرطوب آن را پاک کنید تا لکه از روی فرش پاک شود.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 10

 

پاک کردن لکه شمع از روی فرش


برای از بین بردن لکه شمع از روی فرش، باید یک کیسه یخ روی لکه قرار دهید. سپس شمع را با چاقو برش دهید و سپس خورده های شمع را با جاروبرقی با دقت تمیز کنید. در نهایت لکه شمع را با یک پارچه و آب گرم تمیز کنید و خوب خشک کنید.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 12

 

پاک کردن لکه چای یا قهوه از فرش ماشینی و دستبافت


برای پاک کردن لکه های چای، قهوه و نسکافه از فرش ماشینی و دستبافت به خصوص فرش های روشن و کرم رنگ می توانید از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی استفاده کنید. این مخلوط را با نوک انگشت خود روی محل بمالید و چند ثانیه صبر کنید. سپس محل را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

از بین بردن لکه فرش با ماست یکی دیگر از راه های موثر برای از بین بردن لکه چای و قهوه از روی فرش است.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 14


پاک کردن لکه های خاک و گل از روی فرش


برای پاک کردن لکه گل از روی فرش ابتدا باید صبر کنید تا گل کاملا خشک شود. سپس آن را با چاقو جدا کرده و با جاروبرقی تمیز کنید. سپس از ترکیب پراکسید هیدروژن و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن لکه استفاده کنید.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 16

 

چگونه لکه خون را از روی فرش پاک کنیم


برای پاک کردن لکه خون از روی فرش می توانید از آب سرد یا یک نوشابه بی رنگ استفاده کنید. برای انجام این کار، پارچه را در آب سرد یا یک نوشابه آغشته کنید و آن را به محل مورد نظر بمالید.

 

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 18

 

از بین بردن لکه آدامس از روی فرش


برای از بین بردن لکه آدامس از روی فرش، ابتدا یک کیسه یخ را روی لکه قرار دهید. در مرحله بعد، آدامس سفت شده را با استفاده از چاقو از روی فرش جدا کنید و در نهایت با استفاده از محلول لکه بر طبیعی فرش مانند ترکیب سرکه، آب و مایع ظرفشویی، لکه را پاک کنید.

پر بازدید ترین مقاله:فرش مناسب برای راهرو چه ویژگی هایی دارد؟ + انواع فرش های مناسب راهرو ،5 طرح معروف فرش فانتزی

روش پاک کردن لکه از روی فرش + بهترین لکه بر فرش| 12 راهکار 20

 

از بین بردن لکه های چربی از روی فرش


جوش شیرین معمولا به عنوان لکه بر فرش استفاده می شود. برای این کار باید جوش شیرین را روی محل بپاشید و ۶ ساعت صبر کنید و سپس جارو بکشید. در مرحله بعد برای از بین بردن لکه زرد روی فرش باید پارچه آغشته به الکل را روی محل بگذارید و تمیز کنید.

نکات مهم برای از بین بردن لکه از روی فرش


وقتی در خانه لکه را از روی فرش پاک می کنید؛ همیشه باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. برای مثال نوع فرش بسیار مهم است. فرش های دستبافت معمولاً حساسیت بیشتری دارند و به دلیل استفاده از رنگ های طبیعی در صورت استفاده از محلول می توانند رنگ خود را برگردانند. یکی از مهم ترین نکات برای از بین بردن لکه فرش در خانه این است که سریع و بلافاصله قبل از خشک شدن فرش اقدام کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که از یک پارچه برای پاک کردن استفاده کنید، نه از دستمال کاغذی.

هرگز پارچه را روی فرش نکشید و همیشه قبل از شروع لکه گیری در خانه محلول خود را روی گوشه ای از فرش تست کنید تا مطمئن شوید که به فرش شما آسیبی نمی رساند. همیشه فرش ها را جارو کنید تا هیچ گرد و غباری روی فرش ها باقی نماند. در نهایت اگر لکه برای مدت طولانی روی فرش باقی ماند یا به روش های خانگی اطمینان ندارید، این کار را به قالیشویی های حرفه ای بسپارید. پس از بررسی لکه روی فرش شما، یک قالیشویی مطمئن و قابل اعتماد با مواد شوینده مخصوص و مرغوب لکه را پاک می کند.

نتیجه گیری نهایی


برای تمیز کردن هر نوع لکه فرش می توانید از انواع محلول ها و مواد شیمیایی و خانگی استفاده کنید اما برای این کار باید به نوع لکه، نوع فرش، نوع الیاف و بافت آن توجه کنید و همچنین مدت زمان ایجاد لکه توجه داشته باشید چرا که ممکن است برخی مواد و محلول ها باعث آسیب به فرش شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *