مقالات

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 1

اصول چیدمان فرش یکی از مهم ترین موضوعاتی است که با رعایت آن می توانید زیبایی فوق العاده ای را به دکوراسیون منزل خود بیاورید. قطعا فرش یکی از اساسی ترین و اصیل ترین وسایل خانه های ما ایرانیان به حساب می آید که شاید از راه و روش صحیح پهن کردن آن اطلاعی نداشته باشیم.

 

در این مقاله فرش هایپر کارپت قصد داریم با اشاره به 10 مورد از مهم ترین اصول چیدمان فرش به شما کمک کنیم تا با کمترین هزینه بتوانید آپارتمانی زیبا و مدرن داشته باشید.

 

10 اصول چیدمان فرش

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 3

قبل از اینکه بخواهیم اصول چیدمان فرش و نحوه پهن کردن آن را در بین شما دوستان توضیح دهیم، باید توجه داشته باشیم که همانطور که فرش می تواند حس فوق العاده و زیبایی را در خانه های ما ایجاد کند، رعایت نکردن قوانین و نکات صحیح برای چیدمان نیز باعث به هم ریختگی و سردرگمی در دکوراسیون و چیدمان خانه ما می شود.

 

باید بپذیریم که پیشرفت های زیادی که در زمینه تولید کفپوش های متنوع و گسترده ای که اتفاق افتاده است، اما همچنان فرش با اختلاف قابل توجهی به خصوص برای ما ایرانی ها بهترین پوشش کف محسوب می شود.

 

در واقع فرش در منازل یک عنصر سازمان بخش و نظم دهنده، پوشش کف، نقطه کانونی و گاه عنصری تزئینی محسوب می شود.

 

خب بعد از این توضیح مختصر به اصل موضوع یعنی مهم ترین موارد و نکاتی که از اصول چیدمان فرش محسوب می شود و به صورت جداگانه برای شما توضیح می دهیم.

 

1_محل مناسبی را برای پهن کردن فرش پیدا کنید

 

بسیاری از ما به دلیل ناآگاهی از اصول چیدمان فرش و نحوه پهن کردن آن به این فکر می کنیم که همیشه باید تمام فضای خانه خود را با فرش پر کنیم و این کاملا اشتباه است و اینکه کجا و در کدام قسمت از خانه خود نیاز دارید که از فرش استفاده کنید به خودی خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در ادامه متوجه خواهید شد که گاهی لازم است قسمتی از خانه را فرش کنید، گاهی فقط قسمتی را در بعضی جاها اصلا نیازی به استفاده از فرش برای زیبایی و جذابیت خانه خود نداری.

 

قبل از اینکه بخواهیم نکات زیر را به شما بگوییم، لازم است افکار و ذهنیت قدیمی خود را در مورد نحوه پهن کردن فرش کنار بگذارید و طبق اصول پیش بروید، البته به این نکته توجه کنید که همه این موارد را داریم برای زیباتر شدن دکوراسیون شما بیان می کنیم، این تم با توجه به سلیقه افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

 

2_اندازه صحیح فرش یکی از مهمترین اصول در چیدمان فرش است

در بسیاری از مواقع می بینیم که هر چقدر هم که برای تغییر چیدمان مبل های خانه مان تلاش می کنیم، باز هم کمی آشفتگی و بی نظمی در دکوراسیون می بینیم، زیرا مشکل اصلی اصلا چیدمان مبل ها نیست. اندازه فرش است که باعث این مشکل می شود.

 

یکی از اصول چیدمان فرش این است که در هنگام خرید و انتخاب فرش باید روی سایز به گونه ای عمل کرد که پس از پهن کردن فرش در حالت دلخواه، مبل ها بتوانند پایه های پشتی را روی زمین قرار دهند و پاهای جلو روی فرش.

البته به یاد داشته باشید که این سوال در انتخاب فرش های داخلی و پذیرایی صحیح تر است و برای اتاق خواب ها و راهروها باید متفاوت عمل کنید.

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 5

3_اگر مبل های پذیرایی ست نباشند اصول چیدمان فرش فرق می کند!

در برخی خانه ها مبل ها متفاوت است. اگر مبل های آپارتمان شما نیز جزو این دسته هستند، بهتر است به جای استفاده از اصول چیدمان فرش که در قسمت بالا اشاره کردیم، این کار را انجام دهید:

صندلی هایی که شکل متفاوتی نسبت به کاناپه ها دارند، بهتر است چهار پای خود را روی فرش قرار دهید و کاناپه ها باید طوری چیده شوند که دو پایه جلو روی فرش و پایه های پشتی روی زمین قرار گیرند.

 

با این کار می توانید فضای خانه خود را مدیریت کنید و به نوعی هر چیدمان و دکوراسیونی را که می خواهید ایجاد کنید و آن را به فضایی مدرن تبدیل کنید.

پیشنهادی:آهار فرش چیست + تمامی مراحل آهار تکمیل | آهار چیست؟

4_پهن کردن قالیچه کوچیک در پذیرایی

 

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد استفاده از قالیچه های کوچک در پذیرایی است که عمدتاً دستبافت هستند.

 

از آنجایی که فرش های دستباف معمولاً گران هستند و اگر اندازه آن ها نسبت به فضای پذیرایی شما کوچک است، بهتر است هیچ یک از پایه های مبل و صندلی روی آن قرار نگیرد.

 

به این ترتیب به دو هدف خواهید رسید، اول اینکه فرش شما بیشتر به چشم بیاید و از طرفی دیگر حفظ و نگهداری فرش دستباف شما بهتر انجام شود.

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 7

5_ اصول چیدمان فرش در اتاق خواب

 

هنگام پهن کردن فرش در اتاق خواب باید به چند نکته مهم توجه کرد:

 

ابتدا از آنجایی که پس از بیدار شدن از خواب لازم است پاهای خود را روی زمینی نرم و گرم قرار دهید، بهتر است از فرش های سایز بزرگ استفاده کنید. این اندازه باید طوری انتخاب شود که بتواند بیش از 30 تا 45 سانتی متر دور تخت شما را بپوشاند.

 

نکته دوم این است که سعی کنید تا حد امکان از فرش های گردویی یا کوچک برای اتاق استفاده نکنید، اما اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، مطمئن شوید که فرش شما کاملا جلوی تخت را بپوشاند، در این صورت حداقل می توانید دکوراسیونی زیبا و مدرن برای منزل خود ایجاد کنید.

 

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 9

6_اصول چیدمان فرش در اتاق غذاخوری و آشپزخانه

بعد از پذیرایی و اتاق خواب نوبت به آشپزخانه و اتاق غذاخوری می رسد. حتما به خاطر داشته باشید که باید فرش های بزرگ را به گونه ای خریداری و آماده کنید که وقتی میز ناهارخوری روی فرش قرار می گیرد، فضای کافی برای جلو عقب کردن صندلی ها روی فرش وجود داشته باشد.

 

در غیر این صورت با تغییر وضعیت صندلی، فرش با آنها حرکت می کند و ناهمواری ها به فرش شما خاصیت می بخشد و طرح و زیبایی فرش شما زیر پایه های صندلی ها پنهان می شود.

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 11

7_گذاشتن فرش در راهرو

 

یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از صاحبان خانه پیدا کردن فرش مناسب برای راهروهای خود است.

 

از آنجایی که ابعاد راهروها معمولاً بلند و باریک هستند، فرشی که انتخاب می کنید باید در همین ابعاد باشد، اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که پیدا کردن فرشی که دقیقاً متناسب با ابعاد راهرو باشد بسیار دشوار و گاه غیر ممکن است.

 

در این صورت اصول چیدمان فرش این است که باید به طول راهرو و عرض آن توجه کنید، استفاده از فرشی با عرض کمتر و طول هم اندازه با راهرو ممکن است بهترین انتخاب باشد.

 

8_کل فضای آپارتمان نباید پر از فرش شود

یک دیدگاه سنتی و اشتباهی که در بسیاری از خانه های ایرانی به چشم می خورد این است که اعتقاد بر این است که کل متراژ آپارتمان باید فرش شود!!

 

از نظر اصول فرش مدرن، این دیدگاه کاملا اشتباه است و اگر این دیدگاه درست است، پس چرا این همه هزینه بالا در ساخت آپارتمان های نوساز برای طراحی و استفاده از کفپوش های مدرن و رنگارنگ انجام می شود؟ !!

 

پس یادمان باشد استفاده نکردن از فرش در برخی مکان ها نه تنها برای کل متراژ آپارتمان مضر است، بلکه زیبایی دکوراسیون منزل را افزایش می دهد.

پیشنهادی:بید فرش را چگونه از بین ببریم؟ + نکته مهم استفاده از نفتالین در فرش

9_ فرش را نزدیک لبه های دیوار قرار ندهید!

نکته بعدی که از نظر اصول چیدمان فرش در منزل باید به آن توجه کنید خالی گذاشتن لبه های نزدیک دیوارهاست که می تواند زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی شما ببخشد.

 

برای خانه های قدیمی با متراژ زیاد فاصله از دیوار بین 30 تا 45 سانتی متر است در حالی که برای آپارتمان های کوچک با متراژ کم این فاصله تا 20 سانتی متر کافی است.

اصول فرش در دکوراسیون+اندازه مناسب فرش راهرو|10 نکته اساسی 13

10_سعی کنید فضای خانه خود را ست کنید

در بسیاری از موارد می شنویم که زنان به یکدیگر توصیه می کنند که به هیچ وجه از آن فرش یا آن نقش و نگار استفاده نکنند، اما اگر این رنگ ها و نقش ها واقعاً بد هستند، چرا باید قالیبافان و بافندگان فرش دستباف به رنگ ها و طرح ها مراجعه کنند؟

 

این سبک دکوراسیون و طراحی خانه شما است که می تواند نوع فرش انتخابی شما را تعیین کند.

 

اگر به دنبال ایجاد یک هارمونی رنگی مناسب هستید، باید سعی کنید رنگ فرش، مبلمان و پرده های خود را هماهنگ کنید.

 

اگر به دنبال سبکی مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئین هستید، از فرش هایی با حس مدرن، سبک روستیک با اب و هوای روستایی و یا فرش هایی با طرح های ساده مانند گلیم و جاجیم استفاده کنید. اما اگر به دنبال سبک کلاسیک هستید از فرش هایی با طرح های اصیل و سنتی مانند نقشه های ایرانی استفاده کنید.

 

در این مقاله سعی شده است 10 مورد از مهمترین اصول چیدمان فرش را به طور کامل برای شما بیان کنیم، اما اگر سوال یا نظری در این مورد دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *