مقالات

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت 1

تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی یکی از سوالات مهمی است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یا قیمت گذاری فرش را دارند به دنبال شناخت و دانستن آن هستند.ممکن است افرادی را دیده باشید که به راحتی و در یک نگاه می توانند این را متوجه شوند، اما این نوع تشخیص برای افرادی که تازه وارد این حوضه شدند کمی سخت است، ولی افراد با تجربه می توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

در این مقاله از فرش هایپر کارپت، نحوه تشخیص فرش دستباف از ماشینی را به زبان ساده برای شما بررسی می کنیم و مطمئن شوید که پس از مطالعه این مقاله، به راحتی می توانید مانند افراد حرفه ای و متخصص این کار را انجام دهید.

اهمیت شناخت فرش دستباف

قبل از هر موضوعی باید به این موضوع توجه کرد که چرا تشخیص فرش دستباف از ماشینی اینقدر مهم است و باید به دقت بررسی شود؟

اول از همه دقیقاً همان چیزی است که احتمالاً به آن فکر می کنید. تفاوت قیمت بین فرش دستباف و فرش ماشینی است. قیمت فرش دستباف و فرش ماشینی به نوعی قابل مقایسه نیست، به طوری که اگر فرش بافته شده از کیفیت خوبی برخوردار باشد ده برابر فرش ماشینی قیمت دارد.

البته لازم است که بتوانید شما فرش دستباف تقلبی را از اصل تشخیص داده تا بتوان در هنگام خرید به بهترین نحو عمل کرد، زیرا به طور قطع می توان گفت که خرید یک فرش ماشینی با کیفیت می تواند بسیار مناسب تر از یک قالی تقلبی باشد که نه کیفیت فرش دستباف را برای شما به ارمغان می آورد و نه زیبایی فرش ماشینی را.

از سوی دیگر، زمانی که به دنبال خرید یک اثر هنری هستید، باید توانایی تشخیص فرش دستبافت و ماشینی را داشته باشید، زیرا در غیر این صورت با خریدی مواجه خواهید شد که برای شما ارزشی ندارد. گزینه‌های زیادی می‌تواند برای تشخیص وجود داشته باشد که مهمترین آنها موارد زیر است:

 

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت 3
1_ظاهر، رنگ و ابعاد

اولین کاری که می توانید دقیقاً مانند یک حرفه ای انجام دهید و به راحتی فرش دستباف را از ماشینی تشخیص دهید، دقت ظاهری این دو نوع فرش است.

فرش های ماشینی به دلیل استفاده از مواد مصنوعی در بافت خود (پلی استر، اکریلیک، ابریشم مصنوعی، نوعی نایلون و …) شفافیت و انعکاس نور بیشتری دارند. و در واقع، وقتی به فرش های ماشینی دقت می کنید، مقداری درخشندگی در آنها می بینید.

اما در رنگ فرش های دستباف به دلیل استفاده از مواد طبیعی مانند روناس، اسپرک، پوست پیاز، نیل و … کیفیت و استحکام رنگ ها بسیار بالاتر است، اما به اندازه فرش های ماشینی نور را منعکس نمی کند.

از طرفی برای اینکه بتوانید فرش دستباف را به راحتی تشخیص دهید می توانید به ابعاد فرشی که قصد خرید آن را دارید توجه کنید:

قالیچه های دستباف اصولا در سایزهای کوچک بافته می شوند که اگر به آنها دقت کنید احتمالاً در اندازه گیری ها خطا می بینید که کاملاً طبیعی است زیرا وقتی چیزی را با دست درست کنید قطعاً خطاهای انسانی در آن وجود خواهد داشت. اما تعداد این خطاها تا حدودی قابل قبول است.

اما با دیدن فرش های ماشینی توازن ابعاد و اندازه ها را به وضوح در آنها خواهید دید و همچنین ابعاد بافته شده در بیشتر مواقع در متراژ های بالا میباشد.

پر بازدید ترین مقاله:ترفند پاک کردن لکه چای از روی فرش+فرش دستبافت|7 روش عالی

 

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت 5
2_الیافی که برای تشخیص فرش دستباف استفاده می شود

اگر در زمینه فرش دستباف فعال هستید، احتمالا بارها با این صحنه برخورد کرده اید که یک فرد حرفه ای با دیدن فرش، قبل از انجام هر کاری چندین بار بر روی فرش دست می کشد.

شاید بسیاری از ما این تصور را داشته باشیم که این یک کار نمادین است، در حالی که یک متخصص فرش با این کار چند چیز یاد می گیرد که یکی از آنها تشخیص فرش دستباف از ماشینی است.

همانطور که در قسمت قبل گفته شد الیاف فرش ماشینی مصنوعی است و این باعث می شود فرش ماشینی هرگز لطافت فرش دستبافتی را که از الیاف طبیعی:پشم،پنبه،ابریشم ساخته شده است پیدا نکند. این موضوع را می توان با دست کشیدن به فرش ها تشخیص داد.

از آنجایی که فرش دستباف با دست بافته می شود، گاهی اوقات سطح آنها با ناهمواری های کوچکی همراه است که با دست قابل لمس است، در حالی که در فرش های ماشینی شاهد این مشکلات نخواهید بود، زیرا خطای دستگاه خیلی کمتر از انسان است.

پربازدید ترین مقاله:پاك كردن چسب از روي فرش + 2روش طلایی پاك كردن چسب آهن از روي فرش
3_پشت فرش را بررسی کنید

گزینه سومی که می توانید برای تشخیص فرش دستباف و ماشینی از آن استفاده کنید و به طور ویژه می تواند در این مورد به شما کمک کند، بررسی پشت هر دو نوع فرش است.

وقتی شما یک فرش دستباف دارید،قطعا گره های استفاده شده در فرش شما ممکن است از نظر اندازه، نظم و یکنواختی کمی متفاوت باشند.

در واقع پشت فرش های دستباف با سطحی همراه هستید که کمی نامتقارن و نامنظم است در حالی که پشت فرش های ماشینی سطحی یکدست و یکنواخت می بینید که تمام گره ها با یک هارمونی خاصی در پشت و در کنار هم قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که گره فرش دستباف نباید بیش از حد نظم خود را از دست بدهد، برخی از قالیبافان برای کاهش زمان و هزینه، بافت فرش از گره های معروف به گره تقلبی استفاده می کنند. این گره ها باعث میشود کیفیت و دوام فرش به شدت کاهش یابد.

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت 7
4_ریشه در تشخیص فرش دستباف از ماشینی

یک مشکل ساده و بسیار کاربردی که می توانید برای شناسایی فرش دستباف استفاده کنید، توجه دقیق به ریشه فرش است.

یکی از دلایل اصلی ماندگاری و کیفیت بهتر فرش دستباف نسبت به ماشینی، یکپارچگی ریشه با ساختار فرش است.

باید ساده تر گفت؛ در فرش ماشینی، ریشه در فرش دوخته می شود، در حالی که در فرش دستباف، ریشه قسمتی از فرش است و در امتداد همان پایه فرش قرار می گیرد که از نخ تشکیل شده است.

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت 9

5_شناسایی فرش دستباف توسط پود یا لبه ها
شناخت فرش دستباف

لبه های فرش دستباف و ماشینی را با اصطلاح خاصی به نام پود می شناسیم. پودهای فرش دستباف معمولاً پنبه ای هستند و به صورت افقی در بافت فرش استفاده می شوند و وظیفه آن نگه داشتن پرزها در کنار هم است. معمولاً برای دید بهتر (در لابه لای چله ها) و رفع جمع شدگی از پودها در رنگ جداگانه استفاده می شود.

پود و لبه در فرش دستباف نشانه هویت فرش است و بسته به ناحیه بافت فرش می تواند رنگ و ساختار متفاوتی داشته باشد.

اما در فرش ماشینی پودها توسط ماشینی دوخته می شوند و این باعث می شود که ساختار آنها بسیار یکنواخت و منظم باشد و این می تواند به شما کمک کند فرش دستباف را از فرش ماشینی تشخیص دهید.

روش تشخیص فرش دستباف از ماشینی + 6 نکته طلایی برای شناخت 11

6_طراحی و نقشه های مورد استفاده

آخرین گزینه ای که برای تشخیص فرش دستباف از ماشینی بررسی می کنیم طراحی و نقش و نگارهای به کار رفته در فرش است.

در طراحی فرش دستباف، موضوعی که به وضوح می تواند خودنمایی کند، اصالت و استفاده از نقوش طبیعی است که در دل طبیعت به وضوح دیده می شود، موضوعی که شاید کمتر در فرش های ماشینی به آن پرداخته شود.

در طرح ها و نقشه های فرش ماشینی شما، شکل و نقش ها بسیار دقیق و متقارن است و با نظم و انعکاس دقیق طرح همراه است، در حالی که در فرش های دستبافت، می توان متوجه شد که نقش ها بسیار زیاد است. از نظر شکل و اندازه کوچکتر از سایر قسمت ها گاهی اوقات با ایراداتی همراه است.

اگرچه گاهی اوقات دیده می شود که این نقص ها در فرش های ماشینی که کپی از فرش های دستباف هستند اتفاق می افتد تا طبیعی به نظر برسند، اما این اتفاق بسیار کم و به ندرت رخ می دهد.

در این مقاله در مورد فرش هایپر کارپت سعی شده تمام مواردی که می تواند به شما در تشخیص فرش دستباف از ماشینی کمک کند را بررسی و توضیح دادیم، اما اگر در مورد موضوعات ذکر شده در این مقاله سوال یا راهنمایی دارید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *