مقالات

مراحل تولید فرش ماشینی از صفر تا 100 + جزئیات مراحل✅

مراحل تولید فرش ماشینی از صفر تا 100

مراحل تولید فرش ماشینی، شامل ریسندگی، بافندگی و تکمیل فرش است. پس از اینکه الیاف وارد کارخانه می­شود، در اولین مرحله الیاف خام به رنگ های مورد نیاز برای تولید فرش، رنگرزی می شود و سپس به واحد ریسندگی تحویل داده می شود. در این مرحله نیز الیاف به نخ های هیت ست شده تبدیل می شوند و برای بافت به کمک دستگاه فرشبافی به واحد بافندگی منتقل می شود. اما برای اینکه با جزئیات مراحل آشنا شوید در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی فرش ماشینی هایپرکارپت با ما همراه باشید.

مراحل تولید فرش ماشینی :

تولید فرش های ماشینی دارای مراحل مختلفی است که هر کدام از آنها نیز از بخش های مختلفی تشکیل شده است و این مراحل عبارت است از :

  • بافندگی
  • کنترل کیفیت فرش خام و رفوگری
  • آهار و تکمیل
  • کنترل کیفیت فرش تکمیل شده
  • درجه بندی فرش
  • بسته بندی
  • انبارداری فرش

در ادامه به طور کامل در رابطه با هر کدام از مراحل تولید فرش ماشینی با شما صحبت می کنیم.

مراحل بافندگی فرش

مراحل بافندگی فرش

تهیه مواد اولیه مانند نخ های چله، تار و پود اولین مرحله در فرآیند تولید فرش ماشینی است. مقدمات بافندگی شامل سه مرحله زیر است:

چله پیچی

در این مرحله نخ تار برای وارد شدن به ماشین بافت آماده می شود. برای چله پیچی، در حدود هزاران نخ به صورت موازی با یکدیگر قرار می گیرند و بر دور غلتکی به نام غلتک چله پیچیده می شوند.

کپس پیچی

نخ های جوت بر روی بویین های بزرگ چند کیلویی قرار دارند که برای استفاده در دستگاه بافت به بسته های کوچک نخ تبدیل می شوند. این فرآیند توسط ماشین کپس انجام می شود و در نهایت به بسته های نخ جوت بدون بویین تبدیل می شوند.

تابندگی

نخ های خاب فرش تا زمانی که به دستگاه بافت برسند باید مسیر طولانی را طی کنند و در طول این مسیر در اثر سایش الکتریسته ساکن می گیرند و پف می کنند. اگر نخ های خاب پف کنند موجب سخت شدن حرکت نخ در دستگاه بافت می شود و نخ ها مدام پاره می شوند و مانع تولید بیشتر می شود. برای جلوگیری از الکتریسته ساکن نخ های خاب تا 100 الی 120 تاب می خورد و عملکرد نخ بهبود پیدا می کند.

مرحله بافندگی فرش ماشینی

کیفیت فرش ماشینی، به این مرحله بستگی دارد که شامل مراحل زیر است :

  1. آماده سازی دستگاه بافندگی : مواد اولیه به عنوان تغذیه دستگاه بافت آماده می شوند و در بخش مخصوص قرار می گیرند.
  2. طراحی چله و سربندی : نخ های چلیه توسط متخصصان این بخش یک به یک باز می شوند و با شانه های دستی و با دقت بالا به صورت منظم و موازی با یکدیگر به دستگاه نصب می شوند.
  3. طراحی نخ های خاب : نخ های خاب یا همان پرفرش با در نظر گرفتن نقشه فرش چیده و نصب می شود. این مرحله یکی از سخت ترین مراحل است و نیاز به دقت و تخصص بالایی دارد. در فرش های 1000 و 1200 بیش از 20 هزار بویین نخ در بافت وجود دارد.
  4. روش بافندگی : روش های مختلفی برای بافت وجود دارد؛ که به نوع دستگاه و انواع تراکم بستگی دارد.
  5. دستگاه بافندگی : دستگاه های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها روش بافت متفاوتی دارند.
  6. مرحله برش : فرش های خام که از دستگاه خارج می شوند به صورت یک کالای بافته شده سه بعدی ضخیم هستند که اگر از وسط برش داده شوند به دو فرش تبدیل می شوند. در مرحله برش فرش، یک تیغه فلزی به شکل U با حرکت رفت و برگشتی در عرض ماشین بافندگی، نخ های خاب برش می دهد تا دو فرش جدا شود.

مرحله کنترل کیفیت فرش خام و رفوگری

مرحله کنترل کیفیت فرش خام و رفوگری

فرش های به صورت رول های 5 تخته ای برش می خورند و سپس این رول های بزرگ وارد بخش رفوگیری می شوند تا کنترل کیفی و رفو شوند. اولین مرحله مربوط به اندازه گیری وزن است. درحدود 70 تا 85 درصد از وزن فرش مربوط به نخ های خاب است که بیشترین سهم را در قیمت فرش ماشینی دارد. تمامی فرش ها باید بر اساس وزن استاندارد باشند.

پس از وزن کشی نوبت رفوگری است. در این مرحله رفوگران با بررسی چشمی پشت و روی فرش را بررسی می کنند تا عیب هایی مانند وجود رگه، دورنگی، بی پودی، خاب کندگی، نقشه شکستگی و ناهمواری وجود نداشته باشد. در کارخانه های بزرگتر این مرحله با ماشین کنترل و بازرسی نیز انجام می شود.

آهار و تکمیل

فرشی که از ماشین بافت خارج می شود، پس از برش و رفوگری، همچنان خام است و باید مراحل آهارزنی و تکمیل را طی کند. مراحل تکمیل به صورت زیر است :

  • پشت پاک کنی : در این مرحله نخ های خواب مرده که به صورت شناور در پشت فرش وجود دارند، جدا می شوند.
  • تمیز کردن : در این مرحله، فرش ها از ماشین تمیزکن عبور می کنند.
  • رفوگری : پس از اینکه فرش از پرز و نخ اضافی پاک شد، در این مرحله باید با دقت بیشتری بررسی و رفو شود.
  • تراش : در مرحله تراش، سطح فرش از لحاظ ارتفاع خاب برای یکسدت و هموار شدن انجام می شود. در این مرحله سرطاق های رول های فرش به یکدیگر دوخته می شوند و فرش ها به صورت پیوسته وارد ماشین تراش می شوند. در این دستگاه به کمک حرکت قیچی نخ های خاب با اندازه مناسب و دقت بالا برش داده می شوند.

آهار زنی

برای محکم تر شدن فرش، آهار به صورت چسب و یا فیلم نازک به پشت فرش میچسبد. آهار علاوه بر اینکه باعث محکم تر شدن فرش می شود، می تواند نقش ترمز فرش را ایفا کند، تا فرش بر روی سطح هایی مانند سرامیک و یا پارکت سر نخورد.

پیشنهاد مطالعه : راه های جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک

  1. قسمت تراش : در این مرحله از عملیات تراش، برای یکسان کردن خاب فرش و با دقت بسیار بالا از تراش اولیه انجام می شود.
  2. زیگزاگ و چرم دوزی : در این مرحله فرش، کناره ندارد و ممکن است که نخ ها بیرون کشیده شوند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است که به کمک دستگاه زیگزال کناره های فرش شانه کشی شود.
  3. برش : فرش های در این مرحله نیز همچنان به صورت رول های عظیم و بهم پیوسته هستند و از قسمت ساده بافت به یکدیگر متصل شده اند، در این مرحله فرش ها از یکدیگر جدا می شوند.
  4. ریشه زنی : در آخرین مرحله از تکمیل، ریشه ها با کمک دستگاه ریشه زنی به قسمت ساده بافت فرش دوخته می شوند.

مرحله کنترل کیفیت فرش تکمیل شده

کنترل نهایی فرش، ضروری ترین مرحله است، زیرا پرزهای فرش مانع دید جزئیات فرش می شود و ممکن است از دید رفوگر پنهان مانده باشد و یا در مراحل آهار زنی مشکل پیدا کند. این کنترل نهایی با حساسیت و دقت بالایی صورت می گیرد تا فرش بی نقص باشد.

درجه بندی کردن فرش

نوبت به درجه بندی کردن فرش می رسد؛ فرش هایی که عیب ندارند، فرش درجه یک و با توجه به تعداد عیب های فرش از 1 تا 5 درجه بندی می شوند. البته امروزه اکثر فرش های ماشینی به دلیل دقت بالای دستگاه ها بدون عیب هستند.

مرحله بسته بندی

قطعا شما هم تا الان فرش ها را به صورت رول شده دیده اید. برای جلوگیری از شکستگی فرش در این مرحله لوله های ضخیم مقوایی را در بین رول های فرش قرار می دهند و برای جلوگیری از باز شدن آن با دو قطعه می بندند. سپس بر روی رول فرش، برند و مشخصات فرش چاپ می شود.

مرحله انبار داری

مرحله انبارداری فرش

در این مرحله پیش از ارائه فرش ها به بازار به صورت موقتی در انبار نگهداری می شوند.

سخن پایانی

زمانی که صحبت از تولید فرش ماشینی می شود، تصور می کنند که این فرآیند راحت است و یا مراحل خاصی ندارد و تمام کارها را دستگاه ها انجام می دهند در صورتی که این فرآیند همانند بافت فرش دستباف مراحل خود را دارد؛ در این مقاله از فروشگاه فرش ماشینی هایپرکارپت، درمورد مراحل تولید تولید فرش ماشینی از مقدمات بافندگی تا انبارداری با شما صحبت کردیم. همچنین شما می توانید برای خرید انواع فرش ماشینی باکیفیت از طریق این سایت اقدام کنید.

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *